En nostalgisk resa i 1960-talets Luleå

Genom hela sitt långa liv betraktade Birger Svensson, som gick bort för några år sedan, sin stad med kärleksfulla ögon. Med sin super-8-kamera dokumenterade han Luleå på smalfilm i början av 1960-talet.

Foto:

Kultur och Nöje2010-08-27 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

 Nu har Norrbottens museum och filmaren Staffan Nygren sammanställt Birger Svenssons filmade material om Luleå till den 15 minuter långa filmen Vi ser på vår stad, som nu kan ses i museets filmsal. Vi är många som minns Birger Svensson, en försynt och älskvärd herre, ständigt sysselsatt med att samla bilder och historiska kunskaper som han gärna delade med sig av i olika sammanhang - inte minst i form av föreläsningar. Kulturhistoria, foto och film var fritidsintressen - till vardags arbetade Birger Svensson som kontorist på Statens Järnvägar. Sorglös nostalgi
Tillsammans med sin hustru bodde han i en lägenhet på Skomakargatan där han som filmare kunde ta fina panoramabilder över Norra hamnen. - Hans filmer är sorglösa och nostalgiska. Birger Svensson visar upp en bild av 1960-talet så som vi också vill minnas det, säger Staffan Nygren, som fått tillgång till originalfilmerna via Filmarkivet i Grängesberg. Skidåkning i Ormbergsbacken, bandy på isen i Norra hamnen, stugliv, segelregattor i Södra hamn, stadsrundturer i bussar som saluförs under vinjetten "Se Luleå", Luleå by night - på 1960-talet kunde man verkligen konsten att göra snygga neonskyltar - , stora fartyg som passerar under Bergnäsbron, folkliv på Storgatan. Birger Svensson samlade på mycket i sin filmkamera. Dyker själv upp
Likt en samtida Hitchcock dyker han själv upp här och där i sina filmer. Justerar armbandsuret under Fritz Olsson-klockan iförd fluga och blazer, bekantar sig med personalen på isbrytarna en solig vårdag med pälsmössan på huvudet, kör ledigt sin moped i vänstertrafiken ut till stugan i Revelsudden där han hissar flaggan för sommaren. I det originalmaterial Staffan Nygren haft tillgång till finns gott om fina, tidstypiska vinjetter, som han behållit i Vi ser på vår stad - Luleå. - Birger Svensson hade själv klippt samman materialet och jag har varit trogen hans idéer. Bara förtätat och klippt bort upprepningar. Jazz från Norrbotten
Dessutom har Staffan Nygren ljudlagt filmen. Nu ackompanjeras Birger Svenssons starka färgbilder av jazzmusik, producerad av Staffan Lahti på skivan Jazz från Norrbotten där bland annat Björn Hagvall och Gunilla Ask medverkar. - Ibland tror man inte att man är i Luleå, tänker att man kanske har hamnat i Italien, säger Staffan Nygren och visar upp en sekvens från en prunkande och till synes oändligt stor trädgård utanför Seminariet på Östermalm. - Birger var förtjust i Luleås parker och kunde mycket. Han gav bland annat en föreläsningsserie om dem här på Norrbottens museum. Digitaliseras
Att Svenssons smalfilmer kommit att digitaliseras har att göra med den inventering av svenska folkets icke-fiktiva filmer som genomfördes på initiativ av Svenska Filminstitutet och Kulturrådet med början 2002. Norrbotten kom med som ett av pilotprojekten. - Vi insåg redan från början att det skulle bli svårt att inventera allt - det fanns nämligen hur många smalfilmer som helst runt om i länet, säger Eva Landberg, avdelningschef på Norrbottens museum. Filmarkivet i Grängesberg stod klart 2003, ett kulturhistoriskt arkiv med ett rikt material som på olika sätt speglar det svenska 1900-talet. Birger Svensson var en av väldigt många som kom att skicka in sina smalfilmer till det statliga filmarkivet. En ny tid
Hans Luleå-film fångar tydligt en tid där resterna av det gamla samhället var på väg att försvinna och där stoltheten tycks stor kring nya byggnader och stadsmarkörer. Ett resligt stadshus skuggar det gamla stadsbiblioteket som snart skulle komma att rivas i Stadsparken, biografen Spegelns neonskylt sticker upp som ett stiligt utropstecken intill Shopping och med en lätt rörelse glider kameran förbi Postens eleganta entré. -  Den som vill kan komma och titta på Birger Svenssons film i vår filmsal och dessutom kommer vi att använda oss av den på olika sätt i vår verksamhet, inte minst i pedagogiska sammanhang - man ser ju verkligen hur Luleå såg ut i början av 1960-talet. Det hade varit roligt att kunna sälja den till privatpersoner, men eftersom det inte är vi utan Filmarkivet i Grängesberg som äger rättigheterna till Birgers filmer kan vi inte göra det, säger Staffan Nygren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!