En loppmarknad av bilder
Fotokonstnären Esko Männikkö ställer ut stor retrospektiv på Konsthallen i Luleå.
BILDBLANDNING. Den finske fotokonstnären Esko Männikkös stora retrospektiva utställning Coctails 1990 - 2007 intar till helgen nästan hela Konsthallen i Luleå.Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
Bildserien med de finska ungkarlarna blev hans genombrott och sedan dess har han kunnat leva på sin konst. I våras belönades han med Deutsche Börse Photography Prize, 30.000 euro och prestigefyllt så det förslår. - Utställningen heter Coctails och det är en coctail, en blandning av alla de bilder jag tagit under åren, säger Esko Männikkö. I serien Flora och fauna riktade han sökaren mot naturen, arrangerade stilleben, tog extrema närbilder av djur. - Egentligen var jag inne på det redan under min tid som artist in residence i Texas i mitten av 1990-talet, men då hade jag inte den rätta utrustningen för att åstadkomma precis det jag ville, säger Esko Männikkö och visar en bild ur boken Mexas, som är en av tre fotoböcker han gjort nästan helt på egen hand. Italiensk designer
En annan bär titeln The female pike. Naarashauki på finska. Kanske "Hongädda" på svenska. En tredje är en beställning från en fabrik i Skottland där man tillverkar exklusiva kashmirtröjor. - Fabriken köptes upp av en italiensk designer som hade sett mina bilder. Han hörde av sig till mig och undrade om jag ville åka dit och fotografera eftersom han tyckte att hela miljön såg ut som Männikkö-bilder. Det var för några år sedan nu och jag vet inte om fabriken fortfarande finns kvar. Den köptes senare upp av Ferrari och finns den kvar marknadsför man den säkert med bilder av anorektiska modeller och inte med sånt här, säger Esko Männikkö och bläddrar bland bilder av medelålders kvinnor och män i en fabriksmiljö där tiden gått hårt åt inredningens många detaljer. Förfall och skönhet
I serien Organized Freedom skildrar han förfallet, men också skönheten, i övergivna hus. Fyra jättelika bilder föreställer kakelugnar i plåt, i brist på annat uttryck. Rester från ett och samma hus. - De ser gravida ut. Jag har använt ett speciellt objektiv, ville ha just den effekten, säger Esko Männikkö som berättar att han numera har skaffat sig en stor skrivare för att ha kontroll över hela produktionen. Dessutom gör han också de flesta av ramarna själv. Om han inte köper dem, helst på loppmarknad. - Jag vill att de ska höra ihop med bilderna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!