En lastbil fylld med fantasi
I själva verket är det en utställningslokal ägd av Riksutställningar. En långtradartrailer som går att veckla ut och som innehåller en rumsyta på 90 kvadratmeter som rymmer fantasifulla berättarmaskiner, talande stenar, hemlighetsfulla skåp och ett helt landskap skapat för berättelser.
I drygt två veckor ska den stå där utanför Kulturens hus, öppet för skolan men också för allmänheten. Utställningen heter Nattpäron och handlar inte, som någon först trodde, om vuxna på stan. I stället handlar det om att inspirera barn till egna berättelser.
Bakom Nattpäron står Riksutställningar som tagit hjälp av författaren Johan Althoff, tecknaren Robert Nyberg och scenografen Johan Killgren för att utforma utställningen. Till projektet hör också en bok med samma namn, utgiven i samarbete mellan två av våra svenska bokförlag.
Satsar på kvalitet
I Luleå står Kulturskolan som värd och med hjälp av sina egna dans- och dramapedagoger, men också av Konsthallens bildpedagoger och personalen på barnbiblioteket kommer varje klassbesök i utställningen att följas upp inne i Kulturens hus.
- Vi vill satsa på kvalitet och därför har vi bjudit in 30 klasser i årskurs 4 som får arbeta tillsammans med oss i två och en halv timme. Dessutom får alla klasser med sig en uppgift som de ska lösa efteråt, en bok och en berättarlåda, säger kulturskolans Maria Bergenudd.
Tanken bakom Nattpäron är alltså att stimulera barn till eget berättande i ord, men också i bild och rörelse. Utställningen är uppbyggd kring berättandets fyra grundstenar och genom att följa pilarna i rummets mitt hittar man enkelt till ett hörn för problem, ett annat för vilja, ett för person och ett för plats.
"Problem gör susen" slås fast i en rubrik över ett myller av små hemlighetsfulla skåp och läskiga trädstammar att sticka in händerna i. På bilder och i ordmaskiner kan besökaren få uppslag till många problem att bygga en berättelse kring.
I hörnet för "plats" kan man höra en liten röd folkabuss berätta sin historia och botanisera runt bland olika föremål som kan tänkas ha varit med om ett och annat. Vilja kan illustreras med en soplucka försedd med texten "får ej öppnas" som naturligtvis bara därför måste öppnas med en överraskning till följd eller en önskan att sätta en straff i krysset. I persongalleriet kan man hitta sig själv, men också väldigt många andra.
- Jag har jobbat länge inom skolans värld och trots att vi i dag vet så mycket om språkutveckling och har så många metoder släpper vi fortfarande från oss barn i nian som inte kan läsa och skriva, säger Anna Källman, utvecklingsledare på kommunens utvecklingsenhet och en av initiativtagarna till utställningens lokalisering till Luleå.
För henne och för Myndigheten för skolutveckling som finansierar utställningen, är detta ett av många sätt att skapa inspiration, både för barn och för pedagoger.
- Det muntliga språket är vägen in i barnens språkutvecklingen, det är alla överens om i dag. Därför måste vi på olika sätt stimulera berättandet, säger Anna Källman.
Till vardags pågår bland annat ett långsiktigt projekt i samarbete med lärarutbildningen på universitetet som syftar till att utbilda 30 lärare till så kallade språkpiloter.
Handledning ute i verksamheten
- Många av dagens lärare har inte fått lära sig tillräckligt om språk och språkutveckling i sin grundutbildning. Den utbildning vi nu satt igång innebär att kursdeltagarna får utbildning på universitetet, men också handledning direkt ute i sin verksamhet bland barnen. Tanken är att skapa ringar på vattnet ute i arbetslagen där diskussionerna förs kollegor emellan. Språkförmågan är förvärvad och därmed möjlig att påverka och stimulera och därför är det helt nödvändigt för barn att på olika sätt få stöd till det.
Ser man till resultaten för ämnesproven i svenska i årskurs nio i Luleå kommun under de tre senaste åren kan man konstatera att drygt 60 elever varje år lämnar skolan utan godkänt betyg i svenska. 2009 införs nationella prov i svenska från och med årskurs tre.
- Vi försöker ju på olika sätt att fånga upp problemen i tid, men vi måste också ge lärarna pedagogiska redskap, inspirera till bra arbetssätt, säger Anna Källman, som i våras samlade 340 lärare från Norrbotten och Västerbotten till en språkkonferens i Luleå.
I samband med utställningen besöker författaren Johan Althoff Luleå för att tala inför 120 lärare.
- För vår del ingår Nattpäron i en långsiktig strategi som vi kommer att satsa mycket energi på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!