En körskiva av yppersta klass

Detta är det nionde albumet med Erik Westbergs Vokalensemble under dess dryga tjugo år av verksamhet.

Kultur och Nöje2015-01-08 11:00

Om man därtill lägger ett flitigt turnerande runt stora delar av av världen och konserter på hemmaplan i Norrbotten kan man summa summarum säga att detta är en mycket produktiv ensemble.

CD:ns första spår, The Tiger,sköljer över mig som en stormvåg av röster och orgel i underbar samklang. Stycket är sammanfogat av två dikter med mycket olika karaktär där tigern respektive lammet står som motiv. Detta visar sig också längre fram i stycket då musiken växlar ner i en lung och vilsam mellandel för att sedan åter brusa som ett upprört hav.

Just växlingen mellan å ena sidan starkt och mäktigt och å andra sidan stilla och meditativt går igenom hela CD:n vilket gör den intressant och spännande att lyssna till. Jan Sandströms Kyrie och Jan Ferms Agnus Dei är exempel på två lågmälda sakrala à cappellaverk medan Gloria av samme Ferm och Regina caeli av Ronaldo Miranda triumfatoriskt lyfter mot tänkta kyrkovalv.

Erik Westberg och hans vokalensemble har till stor del intresserat sig för samtida och nyskriven musik och har genom åren samarbetat med många svenska och nordiska tonsättare. Samtliga verk på CDn är beställda eller uruppförda av vokalansemblen, därav albumets titel; Originals. Det enda av äldre dato är ett vackert barockstycke av Dietrich Buxtehude, Klag-Lied, som sammanflätas med en tjugohundratalets Klag-Lied av Björn Andor Drage. Den senare är det spår som gör det starkaste intrycket på mig. Verkets illustration av sorg och klagan är djupt mänsklig och samtidigt stor konst. Det är också rent sång- och körtekniskt avancerat, dock inte för avancerat för denna vokalensemble. Det är skickligt och oklanderlig presenterat av sångarna.

Kören beledsagas på flera spår av Stockholmsorganisten Mattias Wagner. Ett mångårigt samarbete dem emellan har resulterat i framföranden av högsta klass. Förutom den tidigare nämda The Tiger finns som sista spår Lux Aeterna av Anders Nilsson. Det är ett imponerande praktverk där kören förutom av orgeln ackompangeras av den utmärkta saxofonisten Carl-Henrik Fernandi.

I mina öron är detta är en ”körskiva” av yppersta klass att njuta av företrädesvis med slutna ögon och i lugn och ro. Musiken kräver genom sin komplexitet sin plats, både i rummet och i sinnet.

Skivrecension

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!