En hyllning till mörkertiden
Inte för att hon och alla de andra som är i färd med förberedelserna inför den andra nattfestivalen i ordningen, eller European Festival of the Night som den officiella titeln lyder med underrubriken "filosofi, litteratur och konst", har speciellt mycket tid till att titta på naturen så här års. Dessutom är de inställda på att ta emot mörkret.
- Vi vill lansera uttrycket mörkertiden, det som på finska heter kaamos och på norska så vackert "mörkertia", säger Linnea Nylund, ordförande i den nybildade Korpilombolo kulturförening, en slags paraplyförening för alla dem som jobbar med nattfestivalen.
I själva verket tycks alla föreningar i Korpilombolo med omnejd delta i arbetet.
- Det är inte ens lönt att räkna upp alla som jobbar med det här, vi är så många.
Var besatt av natten
Grunden för tillkomsten av nattfestivalen ligger i ett författarskap signerat poeten León de Greiff (1895-1976), svenskättad avantgardistisk poet från Colombia, översatt till flera språk och till svenska av Arthur Lundqvist som bevandrad i latinamerikansk litteratur besökte honom i hemlandet.
León de Greiff var besatt av natten, det var då han trivdes som bäst, kunde arbeta som mest. På 20-talet bodde han i den colombianska byn Bolombolo och där skapade han den litterära gestalten Gaspar som en hyllning till den franske filosofen Aloysius Bertrand och hans Gaspar de la Nuit (Nattens Gaspar) och låter honom bland annat resa till Korpilombolo.
Långt senare kom León de Greiff att arbeta på colombianska ambassaden i Stockholm och reste också runt i landet en del, men ingenting säger att han någonsin kom till Korpilombolo.
I Gaspars anda
Dit kom dock Julian Vasques, filosofie doktor i litteratur och forskare, tidigare knuten till Umeå universitet, numera Stockholms universitet. Han började studera León de Greiffs författarskap närmare och skrev bland annat en rapport, som ligger till grund för den lilla boken León de Greiff och Gaspar: Från Bolombolo till Korpilombolo i Sverige, utgiven av Johan Nordlander-sällskapet i Umeå förra året.
Tillsammans med Erling Wande, professor i finska vid Stockholms universitet, uppvuxen i Korpilombolo och intresserade bybor arrangerade man för några år sedan ett internationellt seminarium i byn kring de Greiffs författarskap. Där tog tankarna på en festival i Gaspars anda form.
Under 13 dagar, från den 1-13 december förra året, bjöd man in till en kulturfestival med natten som tema. 6.000 räknades in i publiken i ett Korpilombolo där det till vardags bor 800, om man räknar in byarna omkring.
Inget publikfrieri
Något publikfrieri var det inte frågan om - inga självlysande kändisar och ett program som bjöd på allt från litteraturseminarier, via eldkonst, bildkonst och dans, till opera, arktisk klämsång och japans Noh-teater.
Årets festival går i samma anda. Litterära seminarier om så skilda författarskap som argentinaren Jorge Luis Borges och Tove Janssons, författarbesök av barnboksförfattaren Ulf Stark, Mikael Niemi, Kerstin Bergström och öppna filosofiska seminarier kring frågor som "finns det en nordlig dimension i filosofin". Musik, förstås - jojk av Lars-Ánte Kuhmunen, prisad med en motsvarighet till vår svenska Grammis i Norge för CD:n Birrasis, Birgitta Ulfsson tillsammans med pianisten Lowe Pettersson, jojkworkshop med Åsa Simma, Kangis spelmän och lokala dragspelare, klassiska program, jazz - bland annat med pianisten Anders Widmark - och kulning, och Köpenhamns gosskör som drar dit med alla sina 42 unga sångare för att bland annat framföra Palle Mikkelsens Noon of Night. Men även teater, dans och tango - även som korta kurser, performance, särskilda Gaspar-vandringar, berättarföreställningar, dockteater, filmer.
Invigningen ramas in av Cirkör Event och åtta konstnärer med Erling Johansson i spetsen arbetar under hela arrangemanget och ska tillsammans med poeter, filmare och dansare skapa särskilt för festivalen. Några programpunkter tillägnas Eyvind Johnson och nattens ekologi reds ut av Tomas Öberg, känd från radions Naturmorgon.
Håller stenhårt på temat
Och allt har natten som genomgående tema, till och med schackstormästaren Pia Cramling som kommer att spela simultanschack under rubriken Schack och natt.
- Schack har en koppling till natten eftersom det handlar om svart och vitt, säger Linnea Nylund.
- Vi håller stenhårt på temat, det viktiga för oss är att tolka natten på olika sätt. Vi vill göra en genomtänkt och lågmäld festival, det passar oss och stora spektakulära festivaler är andra bättre på.
Att omvärlden tror på Korpilombolos festival är det ekonomiska stödet från Framtidens kultur, Statens kulturråd och Nordiska kulturfonden ett bevis på, liksom intresset från media över hela landet. Förra året besöktes festivalen dessutom av ett tyskt TV-team.
Men även lokalt finner man stöd för sin annorlunda idé. Självklart hos Pajala kommun, men även hos landstinget och på länsstyrelsen har man gått vidare i en tävling utlyst i Mikael Niemis anda för tankar om utvecklingsbara framtidsidéer.
- En vinst där ger oss 300.000 kronor, vilket inte vore så dumt.
Tanken är naturligtvis att festivalen ska kunna anställa någon ansvarig inför framtiden, men ännu så länge arbetar alla ideellt.
- Det tar tid att bygga upp en festival och vi tycker att det är värt att satsa vårt eget arbete på det, säger Linnea Nylund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!