En högst begriplig religion

SKAPAR VERKLIG KUNSKAP. Mohammad Fazlhashemi är idéhistoriker i Umeå och i sin nya bok närmar han sig religionen och historien med argument. Foto: MATTIAS PETTERSSON

SKAPAR VERKLIG KUNSKAP. Mohammad Fazlhashemi är idéhistoriker i Umeå och i sin nya bok närmar han sig religionen och historien med argument. Foto: MATTIAS PETTERSSON

Foto:

Kultur och Nöje2008-03-17 01:45
Mohammad Fazlhashemi
Vems islam av Mohammad Fazlhashemi är en av de böcker som skapar verklig kunskap. Den gör det genom att framställa den muslimska religionens historiska landskap, från 600-talet till vår egen tid. Alltså färdas man högt över detta landskap, får överblick, märker hur kuperad och omväxlande terrängen är. Börjar tänka.Verklig kunskap har en underbar förmåga. Den avdödar fördomen. Det blir möjligt att närma sig denna religion, så svårt demoniserad, med förnuftets resonemang, med argumenten. Kärnfrågan är naturligtvis demokratin. Det är dit man längtar, genom hela den historiska exposén från 600-talets grundläggande, genom den inställda renässansen och in i den förnekade moderniteten. Hur blir det med demokratin och islam?Ett av slutkapitlen heter just Islam och demokrati och Fazlhashemi beskriver där en stor undersökning från muslimska stater som visar att en överväldigande majoritet där föredrar demokrati framför andra styrelseskick. Som bekant förnekas dem denna rätt, inte sällan med argument som hämtat sin giltighet från stamsamhällets problemställningar, för sådär 1400 år sedan. Fazlhashemi, som är synnerligen beläst, citerar nu samtida, islamska tänkare, sådana som Mojtahed Shabestari eller´Abdulkarim Soroush. De för bägge fram klassiska, sekulära argument för demokrati och civilt samhälle och påpekar (ovedersägligt) att profeten inte hade att ta ställning till demokratins problem, de var inte för handen då. Koranen förespråkar inte en särskild styrelseform, men är tydlig ifråga om rättvisa. I övrigt bör man vara fri att välja, som alla folk bör vara, oavsett religion. "Blind auktoritetstro och ...antirationalism kom alltmer att dominera tolkningen av Koranen och profetens innehåll" skriver författaren. Någonstans gick diskussionen i baklås, den diskussion vi haft i väst om att skilja tro och vetande, kyrka och stat, världslig makt och andlig. Någon gång inställdes upplysningen. Naturligtvis måste den genomföras, och Fazlhashemis bok visar att detta är inte ett intellektuellt problem, argumenten och tänkarna finns. Det är ett politiskt problem, argumentens bärare är inte sällan satta i fängelse eller dödade. Därför är denna bok om den stora världsreligionen islam både hoppfull och dyster. Här finns en tradition som var högkultur när vi i väst famlade i korstågens mörker. Idag finns i denna muslimska tradition hela kontinenter av missuppfattningar och ett reaktionärt arv, ibland obegripligt efterblivet. Vems islam gör det dock gripbart, därmed begripligt. Kontinenten blir möjlig att avläsa. Det är hög tid att vi gör det. I det arbetet är Vems islam den självklara utgångspunkten, tydlig i analysen, klar i de långa perspektiven, rättvisande.
Mohammad Fazlhashemi
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!