En genomlysning av den samiska samtidskonsten

Det råder bråda tider på Norrbottens museum. Idag öppnar sommarens stora utställning med det internationella namnet Sámi Contemporary – en omfattande genomlysning av samisk samtidskonst.

Small Life. Måleri av Markku Laakso.

Small Life. Måleri av Markku Laakso.

Foto: Andreas Walitalo Norrbottens Kur

Kultur och Nöje2014-06-18 06:00

Curator för utställningen, som redan visats på Rovaniemi konstmuseum, är Jan-Erik Lundström, tf chef på Norrbottens museum, tillsammans med sin finländska kollega Riitta Kuusikko och Tuija Hautala-Hirvioja, professor i konsthistoria. Tanken på att ta ett djupare, men också bredare, grepp kring den samiska samtidskonsten dök upp under en konferens i samband med att Jan-Erik Lundström arbetade som chef för Samisk senter for samtidskunst i Nordnorge.

– Det har visserligen gjorts tidigare, men det här är nog den största och mest ambitiösa genomlysningen av samisk samtidskonst på mycket länge, säger Jan-Erik Lundström där han står mitt bland den konst som snart ska befrias ur sina emballage.

23 konstnärer från hela Sápmi medverkar i utställningen som tar plats i flera av museets rum, men också i entrén och trapphuset. Egentligen skulle det behövas större utrymmen och det pågår ett intensivt arbete för att hinna färdigt med allt inför onsdagskvällens vernissage. Då blir det också performance, signerad konstnären Marita Isobel Solberg från Tromsö.

För här handlar det om mångfald – såväl i teman, konstnärliga uttryck, arbetsmetoder och medier.

– Samisk konst betyder helt enkelt att det är konst skapad av konstnärer som är samer. Utställningen är inget påstående om att samisk konst ser ut på ett visst sätt eller tar sig vissa uttryck. Det här är verk som för en dialog med den internationella samtidskonsten i övrigt, säger Jan-Erik Lundström, om utställningen som innehåller de flesta tekniker; teckning, broderi, skulptur, fotografi, måleri, affischkonst, videoverk.

Dessutom representerar de medverkande konstnärerna olika generationer.

– De samiska samtidskonstnärerna är också svenskar, norrmän, finländare, kvinnor och män. Men det som gör den här sammanställningen så speciell är att den visar upp en konstscen som är djupt förankrad i samiskt liv, inifrån den samiska kulturens ställning, som man sedan tar med sig in i sin konstnärliga verksamhet, vilket ger en spännande växelverkan. Men inte nödvändigtvis, samiska konstnärer kan också ägna sig åt andra ämnen, även om många är medvetna om en ideologisk problematik kring koloniala frågeställningar, säger Jan-Erik Lundström.

På ett podium står Per Isak Juusos många självporträtt, täljda en om dagen. En mycket samtida påminnelse om det traditionella samiska hantverket duodji som Per Isak Juuso från Karesuando behärskar till fullo.

På en vägg hänger Markku Laaksos Small Life, en omfattande samling små bilder i en akademisk måleritradition, med rika inslag av folklore och emellanåt gränsande till kitsch. Strax intill, några fotografier av Lena Stenberg, påminnande om de pågående exploateringarna av renbeteslandet i Kirunaområdet, mitt emot Victoria Anderssons vackra broderi Svart regn.

I trapphuset berättar Anders Sunna slagkraftigt om maktens övergrepp i sitt intressanta måleri i närheten av Liselotte Wajstedts, just nu aktuell på Bildmuseet i Umeå, och Marja Helanders videoverk. Nestorn Britta Marakatt-Labba har fått ett eget rum i utställningen som också visar verk av konstnärer som Ingunn Utsi, Outi Peski, Synnöve Persen och många fler. Affischbilden pryds av pseudonymen Souhpanterrors kampfyllda uppmaning och ett annat av hans bidrag är Pussy Sápmi, en aktuell blinkning åt konstnärskollegorna i Ryssland.

– De flesta av verken är gjorda speciellt för Sámi Contemporary, som visas här på museet hela sommaren och som sedan går vidare till Norge, till Åbo och Kungsbacka. I mina ögon är utställningen ett generöst panorama av intensiv, kraftfull och aktuell samtidskonst, säger Jan-Erik Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!