En geishas memoarer

"Om man bortser från det lilla kuriösa faktumet att alla väsentliga kvinnliga japanska roller i den här filmen spelas av kineser, så är En geishas memoarer i alla fall rent kreativt sett en tillräckligt bra film," skriver Norrbottens-Kurirens Rolf Nilsén och ger geishan tre kurirhästar i betyg.

Kultur och Nöje2005-12-23 06:30
En geishas memoarer (I original: Memoirs of A Geisha) <BR>Astoria/Royal <BR>Regi: Rob Marshall <BR>Manus: Robin Swicord efter boken av Arthur Golden <BR>Foto: Dion Beebee <BR>Musik: John Williams <BR>Skådespelare: Ziyi Zhang, Ken Watanabe, Michelle Yeoh, Koji Yakusho, Youki Kudoh, Kaori Momoi, Gong Li, med flera <BR><BR>Och <EM>En geishas memoarer </EM>är, inte minst, även en bitvis häpnadsväckande vacker film. Fotografen Dion Beebee har fångat upp den lyster som omger mycket av handlingen och bäddat in bilderna i skimrande fotosekvenser. Det är helt enkelt anslående vackert. Men historien som berättas äger helt andra dimensioner.<BR>I den helt autentiska berättelsen om geishan Sayuri (Ziyi Zhang) förs vi in i en hemlighetsfull värld, där man snabbt lär sig att urskilja det speciella snittet på en kimono eller att notera den blossande rodnaden på en ung flickas kind.<BR>Det är Japan före andra världskrigets utbrott och berättelsen om Sayuris levnadsöde levandegörs på ett lugnt, eftertänksamt och nästan lite distanserat vis; totalt väsensskilt från den hyperenergi som karakteriserade regissören Rob Marshalls förra film, Chicago.<BR>Denna distans för också med sig att det inte riktigt slår de gnistor som man skulle kunna begära, i passionen mellan Sayuri och ordföranden (Ken Watanabe). Men själva skådespeleriet är det däremot inte några som helst problem med.<BR>Vi känner igen Ziyi Zhang från mästerverket Crouching Tiger, Hidden Dragon och där var även Michelle Yeoh med. Här har hon rollen som Sayuris mentor i den ofta skoningslösa utbildningen till att bli en geisha; en kvinna som enbart har till uppgift att behaga män, men inte enbart på det sexuella området utan även som formell och hela tiden lika underdånig sällskapsdam.<BR>Även Gong Li har synts i olika kinesiska filmer och här är hon med och stjäl scener så ofta hon bara förmår, i rollen som Sayuris föregångare som den mest eftertraktade geishan, vid namn Hatsumomo.<BR>Rivaliteten mellan dessa två är av det totalt förintande slaget och ger aktivt filmen den puls som den så väl behöver. För hur effektivt vacker den än är så hade det nog blivit lite väl sövande att enbart titta på stillsamma bilder ? det behövdes en aning skarp hetsighet också och den levererar Gong Li med bravur, som Hatsumomo.<BR>Så ... till sist struntar man mer eller mindre i det lite ironiska att tre kinesiskor talar engelska med japansk accent och accepterar gott och väl att ramla in i den här hemlighetsfullt speciella världen, som Rob Marshall beskriver med en sådan uppenbar magisk finess.<BR>Men i alla fall: tack så mycket för Gong Li?s närvaro! Hon tillför verkligen den ilsket bultande puls som En geishas memoarer var i så allmänt stort behov av.<BR><BR><BR>Fotnot: En geishas memoarer har premiär på juldagen, på den biograf i Luleå som först hette Sandrews, sedan Royal och som nu, i samband med att Triangelfilm har tagit över driften av den och ett antal andra före detta Sandrews-biografer landet runt, heter Astoria. Med i Luleås fall tillnamnet Royal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!