En föreställning på allvar

Det går inte att bortse ifrån att det pågår något ovanligt när man besöker Teater Scratch i lokalerna på Kronan i Luleå. Något som inte alls handlar om att det börjar dra ihop sig till höstpremiär nu på lördag. Inte heller att det är en barnteaterproduktion för mellanstadieåldrarna man ska spela, eller att den fria teatergruppen firar 20-års jubileum. Nej, det påtagligt speciella är att det är många medverkande på scenen, fyra stycken, och hela nio teaterarbetare i rummet på presskonferensen efter provföreställningen. En fri teatergrupp brukar inte mäkta med det.

ALICE, MOBILTELEFONEN OCH MINNA. I Alice med hjärtat arbetar den fria teatergruppen mycket med digital teknik. För Alice, Mirja Breitholtz, är mobiltelefonen ett ovärderligt redskap. Minna spelas av Eva Törmä.
FOTO:ANDREAS WÄLITALO

ALICE, MOBILTELEFONEN OCH MINNA. I Alice med hjärtat arbetar den fria teatergruppen mycket med digital teknik. För Alice, Mirja Breitholtz, är mobiltelefonen ett ovärderligt redskap. Minna spelas av Eva Törmä. FOTO:ANDREAS WÄLITALO

Foto: Andreas Wälitalo

Kultur och Nöje2007-11-16 01:45
-Vi har fått extrapengar från Norrbottens läns landsting och Statens kulturråd. Det är ett test för att se om man ska satsa så här mycket muskler på barnteater, förklarar regissören och teaterns konstnärlige ledare Dan Swärdh. Alice med hjärtat är en nyskriven pjäs av Boel Forsell. En av gruppens ursprungliga medlemmar, men numera frilansare och som oftare bör tituleras dramatiker än skådespelare. -Jag tror jag presenterade en annan idé för Danne från början men så dök den där ryska flickan, Nadja upp. Då var jag tvungen att följa henne, se vem hon var, berättar Boel Forsell om hur berättelsen kom till. Nadja är egentligen en bifigur men samtidigt mycket central. Den egentliga huvudpersonen heter i stället Alice, spelad av Mirja Breitholtz. Tillsammans med sin mamma, nyutexaminerad polis, har hon flyttat norrut. Alice själv är hjärtsjuk och har många konflikter med den överbeskyddande mamman, Charlotte Lindmark. Alice har dock hittat en vän, Minna, och tillsammans snubblar de över ett fall som borde vara något för polisen. I ett så kallat spökhus visar sig en liten flicka Nadja sitta inspärrad tillsammans med flera kvinnor. -Det är en slags detektivhistoria. Alla jag pratat med har haft en sådan period i sitt liv, säger Boel Forsell. Men Alice med hjärtat är också en spegel av verkligheten: berättelser om flyktingbarn som försvinner i Sverige och en händelse i Göteborg där det uppdagades att kvinnor från andra delar av världen satt inlåsta i ett garage och sydde kläder. Människohandel alltså. -Vad är rätt att göra då när man vet sådana saker?frågar pjäsförfattaren retoriskt. För barn finns svaret så självklart. Inte som för vuxna, lite mer grått. Konflikten mellan vuxnas rättsmedvetande och handlingar, och barnets mer direkta agerande skildras genomgående i pjäsen. Alice sjukdom tvingar henne dessutom till ett filosoferande över att leva som är djupt och komplicerade. Med de minskade budgetarna för teater i skolan, tycker sig Teater Scratch se att skolteatern generellt har dragit mot underhållning. Det är en begränsning som tål att diskuteras, menar gruppen -För mig som skriver finns också frågan om vad man kan skriva om för barn. Hur jag än vänder mig är jag alltid vuxen. Är det för barn finns det alltid tabun, säger Boel Forsell. Det allra viktigaste man försöker bryta mot med Alice med hjärtat är ändå just kanske den rädsla att tala allvar man talar om. -Det är ett stort tema. Jag tror att man måste göra mera sånt, säger Boel Forsell. Jag har själv känt ett behov och en saknad efter den teatern. -Men det är ingen prettopjäs jag har regisserat, understryker Dan Swärdh. Däremot är det fortfarande ett stort projekt som bottnar i många olika teaterfrågor. Bland mycket annat att skapa en arbetsmarknad för teaterarbetare i länet. Medverkar i gör till exempel Lars Schilken, utbildad på teaterhögskolan i Luleå som nu arbetat på tre av regionens teatrar, och Eva Törmä från Tornedalsteatern. -En ung människa som vill börja arbeta med teater idag kan inte starta en fri grupp som vi gjorde, säger Dan Swärdh. Eva Törmä spelar Minna och Lars Schilken har en roll som en vuxen med tvivelaktig vandel. Det råder som sagt en doft av detektivhistoria över pjäsen. En annan fråga i projektet är just att få göra en produktion med stor ensemble, ett riktigt manus och kunna satsa på tekniken. I pjäsen ingår både film, projektioner och ljud. -Vi vill bära modet att maxa oss ur krisen för barnkulturen, säger Dan Swärdh.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!