En dans utan gränser
Ständigt detta bröllop. Men medan kungligheterna gifter sig nere i huvudstaden den 19 juni kör gränsstäderna i norr sitt eget race och bjuder in till en hejdundrande dansföreställning mitt på självaste torget i Haparanda.
EN DANS OM GRÄNSTRAKTERNA. Flickorna i Torneå balett tränar tillsammans med Mikael Strid. När torget i Haparanda byggs om till dansscen kommer de att vara några av sammanlagt 100 dansare.
Foto: Marianne Söderberg
I mitten av april packade Mikael Strid och Andrea Shalkin sina resväskor nere i Stockholm och styrde färden mot Haparanda för att arbeta med det lokala danslivet. - Precis som i Gällivare bygger vi föreställningen med utgångspunkt från platsen, människorna, historien och nutiden, säger Mikael Strid som har en lång erfarenhet som dansare bakom sig tillsammans med koreografer som Per Jonsson, Birgitta Egerbladh, Greta Lindholm med fler. Han är visserligen född i Boden, men uppväxt i en Stockholmsförort där han som 13-åring mötte dansen på ungdomsgården. Utgår från kunnandet
I gränsstäderna möter han nu ungdomar i den åldern i Torneå balettdansare, gruppen Aidas tävlingsdansare och streetdansare. Men också vuxna linedansare, buggare, Sverigefinska folkhögskolans performanceelever, magdansare och seniordansare. - Vi utgår väldigt mycket från det var och en har med sig, vad de kan, deras specialiteter. Men vi lägger också till saker som de aldrig har gjort tidigare, det hela blir en naturlig process. Och sen var det ju det här med bröllopet - här har man ofta gift sig över gränserna och på något sätt tänker vi oss också att det sker ett giftermål mellan allas våra idéer här också, säger Mikael Strid och Andrea Shalkin, som inte bara lyssnat och tittat på de medverkande innan de började skapa koreografin utan också läst på om bygden. - Gränstrakter är spännande på många sätt. Man inte bara gifter sig över gränsen, man grälar också över gränser, skiljer sig och krigar. Det har vi tagit med, men också smugglingen, gulaschbaronerna, älven, asparna. Föreställningen rör sig inte i någon bestämd tid, vissa saker har hänt för 100 år sedan, andra kanske för tusen, men ändå handlar allt om nuet och om möten, säger Mikael Strid. Speciellt ord
För Andrea Shalkin som kommer från Salzburg väckte ordet "Haparanda" bilder av vilda västern. - Det är ett mycket speciellt ord och något av det jag kände när jag hörde det finns med i föreställningen. Dessutom inspireras vi av det vi ser här och just nu söker vi efter en spark på fyra hjul. Här finns nämligen gott om äldre vitala damer som kör omkring väldigt fort på sina fyrhjuliga sparkar, det har jag aldrig sett tidigare, säger Andrea Shalkin. I Badhuset i Torneå tränar de nu med Torneå balettdansare i åldern 10 - 15 år som kommer att dansa tillsammans med alla andra på de fem scenerna som byggs upp framför kommunhuset och Stadshotellet mitt i Haparanda den 19 juni. - Rakhain har underrubriken "och i Tornedalen sol", som de brukar säga på väderleksrapporten. Den hoppas vi på den 19 juni, blir det regn flyttar vi in i Sporthallen, vilket naturligtvis blir något helt annat, säger Mikael Strid. Nordiska gästspel
Det är Dans i Nord som bekostar föreställningen som ingår som kronan på verket i dans- och performancefestivalen Ikra som arrangeras i Haparanda den 16 till 20 juni. Festivalen är ett samarrangemang mellan kommunerna i Haparanda och Torneå, Sverigefinska folkhögskolan, Dans i Nord och flera föreningar och innehåller förutom dansgästspel från hela Barentsregionen, performance, lokala dansuppvisningar, dansgudstjänster och möjligheter till egen dans för publiken. Patrik Häggströms Mind the Gap visas under festivalen, liksom Ola Stinnerboms Dom kallar oss Lappdjävlar och Finlands första professionella folkdansensemble Rimpparemmi kommer på besök. Embla dans- och teater ger tips om hur vardagen kan bli mer dansant genom att uppföra diskho-danser och tvättstugetango på oväntade platser, Pia Suonvieri öppnar återigen sitt hem för hemmahos-föreställningen Les Femmes de Chambre och Johannes Blomqvist och Sofia Breimo återvänder till Haparanda för flera föreställningar. Återkommande festival
- Att köpa en festival är lätt, men det är desto svårare att göra en, sa en gång Tommy Olofsson på Rallarfesten i Kiruna. Det är väldigt klokt sagt, ska en festival överleva och bli återkommande ska den bygga på lokal förankring och det gör Ikra, säger Maria Rydén på Dans i Nord om tillställningen som lånat sitt namn från ryskans "fiskrom". Och så var det ju det där med bröllopet. - Självklart hade datumet betydelse för tankarna kring föreställningen. Men trots det är det inget sökt över det hela - ett av de första orden vi lärde oss här var "poikkinainti", giftermål över gränsen. Här är det en gammal sed, kändes helt naturligt att ha med som ett tema, säger Mikael Strid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!