Videon är inte längre tillgänglig
Det verkar ha med den där skidan att göra, den som sades vara världens äldsta och hade hittats på en myr i Kalvträsk, inte långt från Regine Nordströms barndomshem i Burvik. Den där skidan visades upp under ett i övrigt ganska sömnigt studiebesök på museet i Skellefteå när hon var i åttaårsåldern och upptäckten kom att göra ett livslångt avtryck.
Många år senare kryper en liten flicka i tanken ut från något som kanske är ett tält eller en kåta och en berättelse börjar ta form.
- Sen gjorde jag som författare brukar säga att de gör: jag gick och satte mig framför datorn och skrev, säger Regine Nordström som snart debuterar som barnboksförfattare tillsammans med illustratören Eva Stina Sandling med bilderboken Kälda och älgen (Kabusa förlag).
Om författare vet hon en del. Hon har inte bara intervjuat åtskilliga genom åren som kulturjournalist. Hon har dessutom arrangerat och medverkat i åtskilliga seminarier och författarsammankomster, som projektledare, redaktör och kritiker.
Journalist och kritiker
Under många år tillhörde frilansjournalisten Regine Nordström Kurirens kulturredaktion, främst specialiserad på barn- och ungdomskultur (litteratur och scenkonst), men också på konst och teater. Numera är hon anställd som konsulent på länsbiblioteket och även om det händer att hon fortfarande skriver i tidningen, ser hon inte "sidbytet" som något problem.
- Klart jag har funderat på det och jag har ingen aning om hur jag kommer att reagera på det som eventuellt kommer att skrivas om vår bok. Tyvärr finns det få etablerade och kunniga kritiker som skriver om bilderböcker. Okunnigheten är stor, det handlar mest om beskrivningar av en handling och konstaterande att barnen är glada, säger Regine Nordström som under sina många år som kritiker sällan har tvekat inför att upplysa både läsare och redaktörer om vikten av att ta barn- och ungdomskulturen på allvar.
Någon slarver är hon inte och arbetet med Kälda och älgen har tagit många år i anspråk. För ska man skriva om en liten flickas liv en dag för nästan 6.000 år sedan kräver det en hel del research. Och det var först när hon hade visat upp sin berättelse för illustratören Gunna Grähs som hon vågade gå vidare och söka efter en bildmakare.
Ljuset viktigt
En dag ringde hon upp konstnären Eva Stina Sandling i Sanden, Porsi.
- För mig var det viktigt att illustratören skulle komma härifrån och veta något om vårt särskilda ljus, säger Regine Nordström.
Eva Stina Sandling var till en början tveksam. Tänkte akvarell, men det målar ju inte hon.
- Jag är en väldigt oplanerad typ, så jag satte väl bara igång. Jag gillar att teckna med blyerts och kände direkt att jag ville att Kälda och de andra skulle ha riktig hud, så det fick bli collage med papper och samma slags tyg som man syr Waldorf-dockor med. Och eftersom lim är det värsta jag vet så började jag fästa ihop bildernas många delar med tråd, berättar Eva Stina Sandling.
På bordet framför henne breder Käldas liv tillsammans med sin bror, hunden och alla de andra i stenåldersbyn som hon växer upp i ut sig. Kataloger från Gudrun Sjödén, tidskrifter och broschyrer har fått bli underlag för vidare bearbetning med hjälp av kritor innan sax och skärverktyg format armar, ben och ansikten som fästs samman med noggrann precision på tjocka akvarellpapper.
Utställning senare
Debuten har blivit en vacker bok och originalbilderna kommer så småningom att ställas ut, något som känns som ett måste när man står där och vrider och vänder, ser stygnen på baksidan och berättarglädjen på framsidorna.
- Som bildskapare kan jag tillföra känslor på ett annat sätt än vad en text kan, säger Eva Stina Sandling som under den här processen gått in för att bli vän med tiden.
Tekniken hon valt är tidskrävande och mödosam, ändå kunde hon inte låta bli.
- Jag gillar att göra det lite svårt för mig och det här kan jag utan överdrift säga har varit gode svårt.
För Regine Nordström gjorde Eva Stina Sandlings bilder att bokprojektet verkligen tog fart.
- Jag hade nog också väntat mig akvareller och så kom det här! Och collage som jag älskar!
En bra bilderbok bärs till lika stor del av både text och bild. Tar man bort något faller historien - om det är de båda väldigt överens. För Regine Nordström har det handlat om att inte skriva för mycket och för Eva Stina Sandling om att berätta historien på sitt sätt med hjälp av sina bilder.
Etablerat förlag
De har också hela tiden varit överens om att ge ut boken på ett etablerat förlag tillsammans med yrkesmänniskor som kan sina saker.
- Att få arbeta med redaktörer har varit fantastiskt givande, man blir så lätt blind för sitt eget arbete, säger Regine Nordström.
På frågan vad Kälda och älgen handlar om svarar båda blixtsnabbt att "den handlar om mig".
- Jag känner igen mig i Käldas sätt att vilja vara lite för sig själv, vid sidan av. Att sitta och fundera medan de vuxna gör sitt och brorsan springer och busar runt omkring henne, säger Eva Stina Sandling.
- Boken handlar om vår rätt att få vara den vi vill vara, om att få hitta vår plats på jorden på vårt eget sätt. Sen handlar den ju också om en massa andra saker. Som hur det var att leva här uppe för flera tusen år sedan och om hur man i en liten skärva kan hitta något viktigt att berätta om, säger Regine Nordström.