En berättelse för alla åldrar

Den här fängslande gotiska sagan av Sarah Singleton biter sig fast på samma sätt som Angela Carters noveller eller Philip Pullmans trilogi om mörk materia, skriver Marianne Ekenbjörn.

Kultur och Nöje2008-01-28 01:45
Psykologiskt djup, främmande världar och en närmast kvantfysisk syn på tillvaron, där det enda som existerar av sig själv är en obruten helhet som presenterar sig som flera mönster av samband. Mercy och hennes syster Charity i Damen under isen lever i en skymningsvärld på Nya seklet, en herrgård höljd i en evig vinter. Innanför murarna pågår livet om natten och familjen upplever samma dag om och om igen. En sträng guvernör ansvarar för flickornas fostran, en kokerska för förplägnaden, den åldrande och sörjande fadern ser de sällan till. En dag hittar Mercy en snödroppe på sin kudde. Detta vårtecken är början på hennes uppvaknande. Hon har aldrig frågat hur hennes mor dog, eller varför hon inte har några minnen av henne. Och var kommer blomman ifrån? Finns det något annat än vinter? Influenserna till romanen hittas i den genre där författare som Rosemary Sutcliffe, Leon Garfield, Elisabeth Goudge varit verksamma. Drag finns även från Burnetts Den hemliga trädgården med det stora kalla huset på den engelska heden och en undangömd hemlighet. Singleton bidrar förstås med sitt eget snitt. Damen under isen skrevs ursprungligen som en novell för vuxna, men det spökaktiga i berättelsen fick Singleton på andra tankar. Mörka hemligheter i gotisk inramning skulle ha fascinerat henne själv som ung. Men tycker man om genren är detta något för alla åldrar, oerhört välskrivet och intrikat. Man slutar inte läsa förrän pusselbitarna är på plats. Mercy, 12 år, är också en ytterst intressant person att lära känna. Passionerad och kreativ trotsar hon förbudet att lämna herrgården och kliver rätt in i familjens förflutna när hon nere vid dammarna upptäcker en kvinna som flyter förbi under isen. Hon är osäker på om hon sett rätt. Var det ett spöke eller kanske spelade henne månljuset ett spratt? Men när hon hittar brev daterade hundra år tidigare och finner att den tidens människor existerar i flera av herrgårdens rum, tar hennes beslut att närma sig familjens historia fart. Hon stoppas genast av fadern. Först av omsorg, men för varje minne Mercy återerövrar, blir metoderna allt desperatare. Mercy lär sig en hel del om sig själv i berättelsen. Upproret mot fadern, som förslutet Nya seklet mot omvärldens blickar med sin magiska kraft, stärker hennes självständighet. Försöken att stoppa hennes frigörelse hotar nära nog hennes förstånd, men när den tragiska sanningen om familjen ligger i dagen, förändras bilden radikalt. Det spöklika, eteriska och dimmiga, beståndsdelar i ett kaotiskt ungt hjärta, skingras av att solen åter tillåts spegla sig i herrgårdens fönster.
Sarah Singleton

Sarah Singleton

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!