En av de allra sista broarna

BROAR BERÄTTAR. Efter byn Yttersta upphör asfaltbeläggningen. Genom Åträsk anar vi den hänförande utsikt gårdarna måste ha över sjön men ger oss inte tid att att stanna.

Kultur och Nöje2005-07-15 06:30
Efter byn Yttersta upphör asfaltbeläggningen. Genom Åträsk anar vi den hänförande utsikt gårdarna måste ha över sjön men ger oss inte tid att att stanna. Strax efter byn tar vi vänster efter en ännu smalare grusväg. Det här är vägen till Storsund som patron Hedqvist från Piteå byggde. Det borde följaktligen ha varit han som byggde bron också. Eller hans inlejda arbetskraft vill säga. Patron Hedqvist hade egendomar i Persberg, Lillträsk och Pelloträsk. Vägen behövdes för att frakta hö. Man kan tänka sig att trafiken ökade när järnvägshotellet i Storsund byggdes efter att stambanan stod klar 1893.<BR>En annan Hedqvist med namnet Harald i förnamn, berättar för mig i telefon att han minns att bron förstärktes när han var liten, någon gång på1920-talet. Det har funnits en såg nedanför bron berättar Harald Hedqvist som inte är släkt med patronen. Den flyttades men området har alltid fått heta Sågen.<BR> ? Vägen har aldrig varit hårt trafikerad. Där har gått hästar och lite bilar.<BR>Det är väl därför som bron är så intakt. En av Norrbottens bäst bevarade träbroar. 1500?1600-talet var egentligen träbroarnas tid. Sedan kom stenbroarna. Vid förra sekelskiftet slog stålet igenom i brokonstruktioner här i länet. Sågforsbron är sällsynt för att den är så ålderdomlig skriver länsstyrelsen i sin rapport Broar i Norrbottens län. I dag används Sågforsbron på egen risk.<BR>Fakta/Sågforsbron<BR>Bevarandevärde: Klass 1<BR>Byggår: 1902<BR>Brotyp: fritt upplagd balkbro<BR>Spännvidd: 2,5 m+8,8 m+3,8 m<BR>Källa: Länsstyrelsen i Norrbottens län
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!