En av årets största musikaliska upplevelser

Halva 2005 har ännu inte förflutit men det känns som om Lunds Vokalensemble kommer att rankas i topp i fråga om musikaliska upplevelser när året är slut.  

Kultur och Nöje2005-06-15 06:30
<STRONG>Lunds vokalensemble <BR>Dirigent: Ingemar Månsson <BR>Orgelimprovisation: Markus Wargh <BR>Luleå domkyrka tisdag 14 juni. </STRONG><BR><BR>Konserten i Luleå domkyrka på tisdagskvällen fick i alla fall publiken att ställa sig upp flera gånger i sin entu-siasm och visst var det motiverat. Redan under intåget med dess 1400-talshymn var det dags. <BR>Domkyrkans publik brukar vara rätt så disciplinerad och hålla inne med applåder tills konserterna är över och det är en god sed, särskilt om programmet innehåller många nummer, men den här gången gjordes det undantag.<BR>Lunds Vokalensemble är 15 år i år med Ingemar Månsson som dirigent och konstnärlig ledare de senaste tio åren. Ingemar Månsson hör till körmusikens stora här i landet och gjorde sig först känd när han gjorde Hägerstens motettkör till en av de främsta. Fysiskt är han ingen bjässe men musikaliskt är han det.<BR>Det stod klart redan i inledningsnumret, Credo och Sanctus ur Frank Martins mässa för dubbelkör, med dess dramatiska och känslosamma tonspråk, och bekräftades i Agnus Dei av Sven-David Sandström, inte mindre dynamiskt. Den imponerande avslutningen med dess långt utdragna ton rev ned den första spontana applåden. Sven-David Sandström pryade för resten en gång i Hägerstens motettkör vilket säkert varit befruktande för hans senare körkomponerande.<BR>I arrangemang av Anders Nyberg sjöngs den folkliga varianten av - I denna ljuva sommartid, som liksom Waldemar Åhléns En vänlig grönskas rika dräkt är vår svenska sommar i ett nötskal, innan Markus Wargh i ett storslaget mellanspel gav en mäktig improvisation över några toner ur Johann Sebastian Bachs Kunst der Fuge.<BR>De två avslutningsnumren kompletterade bilden av Lunds Vokalensemble som en fullgången och virtuos körensemble med ypperliga röster ? i främsta ledet i Sverige i dag. Zoltan Kodaly är jämte Bela Bartok Ungerns främste tonsättare i modern tid. Nu framfördes hans färgrika komposition Jézus és a kufarok som handlar om när Jesus körde bort månglarna i templet och där körens medlemmar har rika tillfällen att åskådliggöra dramatiken med sin virtuosa sångkonst.<BR>Den kom ännu mer till uttryck i Bachs dubbelköriga motett Singet dem Herrn ein neues Lied, där hela repertoaren av barockens konstgrepp utfördes på ett imponerande sätt. Ingemar Månsson har nog anledning att vara belåten och glad över att ha ett sådant ?instrument? att spela på.<BR>Det blev förstås ett litet extranummer på det, den finske tonsättaren Kaj Erik Gustafssons tonsättning av Pär Lagerkvists Det är vackrast när det skymmer.<BR><BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!