En andlig resa i ord och ton

Att tonsätta Dag Hammarskjölds dagbok Vägmärken för en stort upplagd konsert med orkester, kör och tre solister i samband med 100-årsjubileet av hans födelse låter som en tanke.

Kultur och Nöje2005-10-15 06:30
Men man bedrar sig. När tonsättaren och dirigenten Örjan Fahlström började sitt stora arbete för sex år sedan visste han inte ens om att det skulle firas jubileum. Ibland har man helt enkelt turen på sin sida.<BR>För just när intresset kring FN:s forne generalsekreterare återigen är stort drar Norrbotten Big Band, Barents Vokalensemble, mezzosopranen Annika Skoglund, organisten Hans-Ola Ericsson, trumpetaren Tim Hagans tillsammans med körledaren Erik Westberg och dirigenten Örjan Fahlström ? sammanlagt 50 personer ? ut på en turné till flera platser i Norrbotten och dessutom vidare till Jönköpings konserthus, Storkyrkan i Stockholm, till Zagreb, Novi Sad och Belgrad. Radions P2 spelar in konserten som genom den Europeiska radiounionen kommer att sändas i inte mindre än 26 länder och dessutom i Kanada. Norrbottensmusiken producerar, Utrikesdepartementet betalar turnén i Sverige och Rikskonserter står för utlandskostnaderna.<BR><BR><STRONG>Stor spänning</STRONG><BR>Det låter stort och är det också. Mycket ska klaffa och spänningen är stor inför de stundande repetitionerna i Luleå Domkyrka, som också blir platsen för tisdagens uruppförande.<BR>Att hela denna jätteproduktion tar form i Norrbotten är kanske inte så konstigt. Inte minst om man tänker på Dag Hammarskjölds fascination för våra fjäll. Den som vandrat mellan Abisko och Nikkaluokta under det senaste året har kanske stött på någon av de sju meditationsplatser med citat ur Hammarskjölds Vägmärken, som iordningsställts av Svenska Turistföreningen och länsstyrelsen efter förslag från Luleå Stift.<BR>Men självklart finns det många andra anledningar. Örjan Fahlström, som har ett förflutet som konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band, sökte efter en text som kunde bära ett större verk för orkester, kör och solister. Körprofessorn Erik Westberg på Musikhögskolan i Piteå föreslog Hammarskjölds Vägmärken.<BR><BR><STRONG>Förde dagbok</STRONG><BR>Under nästan hela sitt liv förde Dag Hammarskjöld dagbok. Någon dag efter sin ödesdigra avresa till Kongo 1961 skickade Hammarskjöld ett brev till vännen och kollegan Per Lind på UD som ombads ta hand om hans privata papper ?in case of need?. Mindre än en vecka senare omkom Hammarskjöld i en flygolycka.<BR>I nattygsbordet i lägenheten i New York hittade Lind 165 maskinskrivna pappersark och ett kort brev adresserat till en av Hammarskjölds vänner där denne ombads avgöra om anteckningarna var värda att publiceras eller inte. Dag Hammarskjöld hade en gång börjat skriva utan tanke på att någon skulle få se dagboken. Med åren hade läget blivit ett annat genom hans ställning i världssamfundet. Hammarskjöld räknade med publicitet, men sade sig ändå ha fortsatt att skriva för sig själv.<BR><BR><STRONG>Svårtillgänglig</STRONG><BR>1963 kom boken ut på svenska och ett år senare på engelska i översättning av litteraturvetaren Leif Sjöberg och den amerikanska poeten W.H. Auden.<BR>Vägmärken, Hammarskjölds egen beteckning på sina anteckningar, blev en försäljningsframgång, men svarade inte mot de förväntningar på avslöjanden som brukar finnas på kända människors dagböcker. Dessutom var texten svårtillgänglig, särskilt för läsare utan religiös erfarenhet. För Vägmärken är kanske först och främst en andlig dagbok som fått en plats i den kristna bekännelselitteraturen.<BR>Örjan Fahlström är ingen person som lämnar särskilt mycket över åt slumpen. Förberedelserna har varit minutiösa och själv har han valt en läsart som tar fasta på människan Hammarskjöld i första hand. Med konstnärligt mandat har han valt bland texterna, följt kronologin och skapat musik i tolv satser med olika rollfördelning mellan orkester, kör och solister.<BR>&nbsp;? En av många saker jag tvingats tänka på här är skillnaden i akustik mellan de olika rum konserten ska framföras i. Men jag har lärt mig av mina misstag genom åren och tror mig nu veta hur jag inte ska skriva för att inte gå miste om nyanserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!