Elektronisk fest i gruva

För 24 år sedan lades Mimergruvan i Norberg ner. Men området lever fortfarande. En gång om året invaderas Bergsla gen av människor som älskar elektronisk musik. ?Mimerlaven är Europas tuffaste konsertlokal, man kan göra fantastiska saker med det stället. Kopplingen mellan elektronika och industrikänsla är väldigt spännande?, säger Kim Khan som är chef för Norbergfestivalen.

Kultur och Nöje2005-07-26 06:30
Köpenhamnsbon Michael Christensen tillbringade en del av sin uppväxt i Norberg i Bergslagen. Han höll på med klubbmusik och ljudeffekter länge och i januari 1999 kom han på att den gamla, sedan länge nedlagda gruvan i Norberg skulle passa till elektronisk musik. Mellan torsdag och lördag den här veckan kommer den sjätte festivalen i ordningen att gå av stapeln.<br>Det mesta på Norbergfestivalen kretsar kring den 65 meter höga gruvlaven i betong, den så kallade Mimerlaven, tornet där malm och arbetare hissades upp och ner.<br>Slitet och igenvuxet<br>Dansken Kim Khan är festivalchef sedan fyra år tillbaka men var med redan från början. Han är tekniker men jobbade också med stora tält åt festivaler och andra evenemang så när han fick en förfrågan om att hjälpa till med den första upplagan av Norbergfestivalen sommaren 2000 tackade han ja. Då var området väldigt slitet och igenvuxet men första intrycket var ändå ?monumentalt? och imponerande.<br> ? Norbergfestivalen är en mix av kärlek till den här musiken och förundring över den svenska gruvindustrin som stängt ner. Det finns inget som liknar vår festival, varken musikaliskt eller geografiskt, säger Kim Khan som fortfarande efter flera års festivalfixande i Sverige är överraskad över hur annorlunda synen på festivaler är jämfört med i Danmark.<br> ? I Sverige jobbar man mycket mer projektorienterat. Det händer ingenting på hela året och så kör alla på stenhårt de sista tre?fyra veckorna. Ibland är det lite jobbigt när man inte kan få saker och ting på plats under året. I Danmark jobbar man hela året och allt är fixat till punkt och pricka, säger Kim Khan.<br>Norbergfestivalens chef tycker att festivalen i den gamla gruvmiljön ändå har blivit allt bättre organiserad. Sedan starten för fem år sedan har också musiken förändrats. Kim Khan beskriver det som att man har gått ifrån den rena lap-topmusiken via mer ?klickorienterade? tongångar och att triphopen som var väldigt populär på 90-talet allt mer har försvunnit. Tydligt är också att den elektroniska musiken har vuxit och blivit allt mer organisk.<br>?Måste förnya sig?<br> ? Först tog man in flera akustiska instrument och nu spelar många elektronika bara på akustiska instrument. Det är en spännande utveckling som man ser i hela Europa, inte minst på den ledande festivalen, Sonar i Barcelona, säger Kim Khan som menar att en hel generation ungdomar vänder sig bort från rockmusiken i takt med att samhället blir mer och mer elektroniskt. Samtidigt blir musiken också mer elektronisk ?och leder vägen mot framtiden?.<br> ? På det sättet måste den också förnya sig eftersom den får nya teknologiska möjligheter, säger Kim Khan.<br>Det finns inga garantier<br>Trots att Norbergfestivalen blir alltmer etablerad är det en liten festival som tvingas planera ett år i taget. Någon garanti finns inte för en fortsättning. I år är festivalen lite mindre än förra året med tre scener jämfört med fem 2004. Arrangörerna hoppas på runt 1.500 besökare.<br>Höjdpunkter för Kim Khan blir sydafrikanskan Mira Calix, tysken Frank Bretschneider och Warp Show Case. Hörs och syns i Norberg i helgen gör också bland andra danska Bichi, norska Lasse Marhaug, kanadensiska Tim Hecker och danska Hess Is More liksom svenska The Labtop Orchestra.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!