Egensinnig scenkonstnär bjuder på socker
Det är inte så enkelt att beskriva Charlotte Engelkes egensinniga scenkonst.
PÅ EGEN HAND. Föreställningen Sweet var den första Charlotte Engelkes gjorde alldeles på egen hand.
Foto:
Sweet var den allra första föreställningen hon skapade helt på egen hand. Den hade premiär på Deutsches Schauspielhaus i Hamburg 2000, där den låg på repertoaren ett år. Sedan tog annat vid, Sweet fick vila några år. - Sedan tog jag upp den i något sammanhang igen och då blev det världens rusning. De senaste åren har jag spelat den i Taiwan, Frankrike, Tyskland, Holland, Belgien, Norge och Danmark och i våras hade den Sverigepremiär. Till Sweet har hon själv skrivit både musik och texter. Dessutom regisserat. - Eftersom det var det första jag gjorde helt på egen hand tyckte jag att det var för stort att kalla mig regissör. I min föreställning, som utgår från tre kvinnor som liksom finns i mig själv, kal-
lar jag mig istället för regissörens fru, du vet "the director’s wife", som de säger i USA. Det lät tryggare, säger Charlotte Engelkes som ofta talar engelska i
sina föreställningar. Språket inget hinder
- Jag arbetar ofta utomlands. Men min engelska är inte svår, utgör inget hinder. I en krönika skrev Dagens Nyheters musikskribent Martin Nyström att han önskade att Charlotte Engelkes skulle iscensätta Peterson-Bergers Arnljot med Anna Vnuk som frösöblomster, för att få ett slut på snacket om den klassiska musikens förmodade död - inte bara apropå hennes bekantskap med Wagner utan kanske också för den hon gjort med Schubert i Forellen and me. I helgen intar hon tillsammans med konstnären och kompositören Leif Elggren Stockholms konserthus för en "hybridkonsert" med det tjusiga namnet Concert for a lost Queen. - Där har vi byggt egna instrument, du anar inte hur många. Vi kallar det hela en räddningsinsats i sex satser. Hoppas få turnera med den också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!