Drivande krafter i konstlivet

KROPP. Anja Persson.

KROPP. Anja Persson.

Foto:

Kultur och Nöje2011-02-02 06:00

Konstnärliga gruppbildningar har haft stor betydelse för framväxten av länets konstliv.

Intressegemenskapen runt konst omfattar inte enbart estetiska förhållningssätt utan handlar oftast mer om praktiska lösningar beträffande verkstads- och utställningslokaler. Att ställa ut i grupp, speciellt för dem som försörjde sig i ett annat yrke, krävde inte samma arbetsinsats som vid en separatutställning.

Under 1940-talet kom bildläraren Ejje Åsbrink till Malmberget från Stockholm. Hon blev en drivande kraft i konstföreningslivet på orten och hon tog initiativ till målargruppen Färgklicken som på sitt sätt var en föregångare till den mer kända konstnärssammanslutningen Tuoddargruppen, som hon var med och grundade på 1970-talet.

Tuoddargruppen blev ett arbetskollektiv med egen verkstad och kom att dominera konstlivet i Gällivare-Malmberget under många år. Där ingick förutom Åsbrink, Stig och Tord Petterson, Lena Nallo, Barbro Törngren, Nicolaus Skum, Berry Kurkkio, Christel Jonsson, Eva Hagström, Marlene Josefsson, och på senare år Anna-Sofia Mååg.

Stanna i Lappland
I Jokkmokkstrakten bildades 1964 den numera upplösta Jokkmokksgruppen. Tongivande konstnärer var författaren och tecknaren Hans Anderson (1934 - 2010) som kom till Jokkmokk på femtiotalet och blev kvar där. Det gjorde även bildkonstnären, filmtecknaren, grafikern Cai Poulsen, (1920-1997) från Köpenhamn.

Han kom till Jokkmokks vintermarknad 1958 och bestämde sig två år senare för att stanna i Lappland. 1964 slog sig Poulsen ner i Apokatnos stationshus vid Inlandsbanan. Där inrättade han sig ateljé och senare permanent utställningslokal.

Ett av de mest kända namnen i Jokkmokksgruppen var slöjdaren, jojkaren och bildkonstnären Lars Pirak född 1932 och som gick ur tiden 2008. Han var en förnyare av sameslöjden och finns representerad på många museer världen runt.

Inlandet som bas
Koncentrat kallar sig ett konstnärskollektiv med representanter från Kiruna med omnejd. Här hittar vi namn som systrarna Agneta och Victoria Andersson, Lena och Anita Ylipää, Britta Marakatt-Labba, Anita Mikko, Lena Stenberg och Anna-Sofia Mååg. De arbetar ofta i projektform med inlandet som bas. Om man pratar om samtida konst i Kiruna måsta man även omnämna den samiska konstnären och författaren Rose-Marie Huuva som på konsthantverkets grund utvecklat en objektskonst med sällsam poetisk laddning.

I Luleå finns Konstnärernas Kollektivverkstad på Kronan, före detta LV7, med allehanda verkstäder för konstnärliga arbeten, från bronsgjutning till digital bildbehandling. Runt denna anläggning har olika konstnärskollektiv vuxit fram. En del ägnar sig åt galleriverksamhet som exempelvis Galleri Syster som framförallt visar konceptuell konst medan Konstnärsgruppen Kilen bedriver internationella symposier och en konstbiennal med utställare och utställningsutbyten från hela världen.

En tredje konstellation runt kollektivverkstaden utgör gruppen Delta Konst som består av nio kvinnliga konstnärer som samverkar i olika projekt.

Vandringsutställningar
Gruppkonstellationer har även uppstått kring särskilda projekt. Nordkalottens höstsalonger, som genomfördes på Arcushallen i Luleå som konstmässor med över 200 utställare från Norden under åren 1987, 1989, 1991, skapade samarbeten över gränserna på Nordkalotten. Finska, norska och norrbottniska konstnärer, tillsammans med olika utställningsarrangörer samverkade kring vandringsutställningar som exempelvis projekten Zonehenge, The Edge, Polarbogen, och de Womanow. Det var utställningar som turnerade runt i Norden och ute i Europa och där konstnärer som Marianne Öqvist, Jan-Anders Eriksson, Ritva Enström, Eva-Stina Sandling och undertecknad ingick.

Nästa avsnitt:
Sista artikeln i serien

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!