Dogmatisk dramatisk dansk

De oväntade utspelens mästare. Intelligent, kommunist och ful i mun.
Tillsammans med den geniförklarade regissören och vännen Lars von Trier har Peter Aalbæk Jensen och hans bolag Zentropa revolutionerat skandinavisk film, och kallats både det ena och det andra i media och folkmun.
Vi träffade Aalbæk Jensen vid hans blixtvisit i Luleå under filmkonventet.

Kultur och Nöje2005-12-10 06:30
Det märks när Peter Aalbæk Jensen kliver in i ett rum. Det märks även när han kliver in på en närmast fullsatt stora scenen på Norrbottensteatern, inför mer än ett par hundra människor.<br>I snedtrampade gymnastikdojor och lätt halsfladdrig pikétröja tar hans ?framträdande? på scen en kvart. Under den kvarten hinner han både be alla i lokalen emigrera till Hollywood ?för att då blir det mer plats för oss andra filmarbetare här? och hylla Josef Fares och Lukas Moodysson.<br>De flesta känner till dansk film, von Trier och Peter Aalbæk Jensen via dogma-filmerna som rev upp åsiktsstormar över hela världen för några år sedan. Antingen älskade man, eller så hatade man.<br>Stendöd dogma<br>Dogma som fenomen är ganska stendött i dag och Zentropa har sedan länge gått vidare. De som är lite mer insatta i filmvärlden känner säkert också till Aalbæk Jensen för Zentropas omtalade firmafester, där det pissas på gårdstomtar och (i alla fall enligt mediarykten), bråkas högljutt (eller kreativt högljutt om ni så vill) och ständigt produceras orädd, nyskapande dansk film.<br>Aalbæk Jensens och von Triers samarbete med Björk under Dancer In The dark är också det omtalat. Inte bara för de massiva hyllningar som filmen fått av både prisjurys och filmkritiker, utan också för de omtalade konflikterna under inspelningarna. ?Björk gav danskarna diarré i två år efteråt? har Peter Aalbæk Jensen sagt vid ett tidigare tillfälle.<br>Björk svarade med att dyka upp vid det årets Oscarsgala iförd en död svan (!). Då ska man veta att svanen också är Danmarks nationaldjur.<br> ? Klart det var menat till oss. Annars går man inte runt med en död svan runt halsen. Jag tror inte Björk gillar danskar, det där går långt tillbaka mellan våra folk. Sedan Danmark ockuperade Island för årtionden sedan har de aldrig riktigt gillat oss, säger Peter Aalbæk Jensen på bredaste danska.<br>Skulle bara göra musiken<br>Vad var det egentligen som hände mellan Björk och er under de där mytomspunnna Dancer in The Dark-inspelningarna? <br> ? Björk var alldeles för mentalt stark för oss, och dessutom mycket mer intelligent. Från början skulle hon bara göra musiken till filmen, sedan växte projektet och vi övertalade henne att också spela huvudrollen, vilket kanske inte var så bra. Skådespelarprestationen hon gjorde var enorm, men är man ovan vid film och ska spela både huvudroll och göra musiken ... det blir en otrolig press. <br>Mediahora<br>Har du någon mediastrategi? Du har ju med medias ?hjälp? lyckats skapa en minst sagt annorlunda mytbildning kring ditt bolag. <br> ? Jag försöker att skapa en eller annan sorts historia kring bolaget, om inte annat så för en politisk orsak. Det bästa sättet att kommunicera med politiker är genom media. Jag ställer upp på allt som media ber mig om och är en riktig mediehora. Hemma hos reportage med Se & Hör, allt du kan tänka dig. Jag drogar inte, är sällan full och knullar inte runt och kan inte vara sur om det finns en bild på mig där jag pissar på en tomte (känt foto på Aalbæk Jensen där han urinerar på en trädgårdstomte under en personalfest, reds.anm.) Jag har ju gjort det helt på egen hand, oftast.<br>Beskriv Lars von Trier med tre ord?<br> ? Först är han en humorist. Lars är en väldigt skojig person, fast man inte kan tro det när man ser den lilla råttan. Sedan är han ärlig, och tredje ordet måste vara lojal. Han hade kunnat byta ut oss mot vem som helst, han har fått massor av jobberbjudanden men han är alltid lojal mot mig. Det gör att vi får väldigt starka band till varandra.<br>Du har sagt i en intervju att ?Lars gör vad fan han vill med filmerna och jag vad fan jag vill med bolaget?, stämmer den arbetsfördelningen?<br> ? Ja, så är det. Jag tycker ofta att det han gör är pisstråkigt. Jag brukar ibland somna vid förhandsvisningar på hans filmer, men han är regissör och jag backar upp honom i hans jobb, så backar han upp mig i mitt.<br>Mår illa<br>Mellan kindpussarna och handskakningarna från de andra deltagare på filmkonventet glider vårt samtal in på svensk film. Precis innan Peter Aalbæk Jensens framträdande har en av programpunkterna under konventet varit det nya filmavtalet, där det bland annat skrivs att minst 40 procent av de tunga befattningarna inom produktionerna ska innehas av kvinnor. Peter Aalbæk Jensen är inte imponerad.<br> ? När jag satt där inne och hörde vad de snackade om, med sina avtal och fyrtio procent hit och dit ville jag spy. Jag mår riktigt illa av sånt där. I Danmark är sju av tolv som jobbar med film kvinnor, de har helt tagit över. Och där på scenen står det fyra kvinnor och skäms för vilka dumma frågor de får.<br>Är det typiskt Sverige tycker du?<br> ? Det är så vi känner svenskarna. De är så väldigt pissödmjuka hela tiden. Men jag är väldigt förtjust i Josef Fares, Moodysson och hon som gjorde Masdjävlar, Maria Blom. Josefs och Moodyssons filmer går mycket bättre på bio i Europa än Lars von Triers filmer, de går skitdåligt hela bunten.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!