Förra året satsade Piteå Kammaropera på en världspremiär för en nyskriven interaktiv opera. Det hela kunde genomföras tack vare ett samarbete med Den Anden Opera i Köpenhamn och Oper an der Leine i Hannover. Nästa år blir det nyskrivet igen ? Jan Sandström och Kjell Peder Johansson sitter som bäst och skriver en kammaropera om Carl Michael Bellman.<br>Men i höst tar Piteå Kammaropera sig an det engelska stjärnskottet Thomas Adès opera Powder Her Face från 1995. Operan skrevs av en blott 24-årig Adès och blev det stora internationella genombrottet för denne musikaliska multibegåvning som förutom tonsättare också är verksam som pianist ? en av Englands skickligaste ? och dirigent. Ett intressant val, inte minst eftersom Powder Her Face tycks ha spelats runt om i världen, men bara av Ystadsoperan i Sverige.<br>Skandalomsusad<br>Regissör är Elisabet Ljungar, som tidigare satte upp kammaroperan Vita Rosen för Piteå Kammaropera, även det en ofta framförd opera, dock ej i Sverige.<br>Hon hade först betänkligheter kring Powder Her Face ? eller Minnet av en doft som blivit den svenska titeln i Lasse Zilliacus svenska översättning ? en opera som inte bara har varit framgångsrik utan också skandalomsusad och som av kritiker har beskrivits som ett mellanting mellan fransk socialrealism och brittisk sängkammarfars eller som en hybrid av Noel Coward och Richard Strauss (EMI har bland annat givit ut operan på CD).<br>Thomas Adès och librettisten Philip Henscher har i sin historia utgått från den på sin tid skandalomsusade brittiska hertiginnan Margaret Wigham, toppsnäckan i Cole Porters sång You?re the top. En av dåtidens stora kändisar som skandaliserades offentligt när hennes man hertigen begärde skilsmässa och åberopade hustruns otrohet som skäl. Rättegången pågick i flera år och bevakades av en sensationslysten press.<br> ? Efter Vita rosen bestämde vi att vi skulle samarbeta igen, men då med en ljusare historia. Men när Kjell Englund (konstnärlig ledare för Piteå Kammaropera, reds. anmärkning) föreslog Powder Her Face tänkte jag att en historia om en rik överklasskvinna verkade så oint-ressant, säger Elisabet Ljungar.<br>Hon kände väl till operan, hade själv sett den och reagerat starkt mot en scen där hertiginnan har oralsex, något som också finns inskrivet i musiken.<br> ? Men när jag började fundera kring hennes öde tänkte jag om. Det finns stora paralleller mellan dåtidens sätt att se och bedöma en kvinnas sexualitet och nutidens. I verkligheten fick hertiginnan stå till svars för alla sina sexuella äventyr, medan hennes man inte behövde redovisa ett enda. Att få göra ett porträtt av en kvinna som gillar erotik och inte alls är ett offer kändes intressant och utmanande. Att lyfta fram dubbelmoralen.<br> Minnet av en doft är en kammaropera för bara fyra röster, en fri fantasi kring ett människoöde. Elisabet Ljungar beskriver den närmast som ett drömspel där hertiginnan sittande i den svit på ett av Londons mer tjusiga hotell som hon hyrde i 30 år, minns sitt liv. Hertiginnan spelas av Britt-Marie Aruhn och rollen har utarbetats i nära samarbete mellan henne och regissören.<br> ? För att göra denna hertiginna till en hel människa behövs det en riktigt bra sångare och aktör som har stor livserfarenhet, säger Elisabet Ljungar.<br>De andra karaktärerna byter skepnad genom operan och de många rollerna görs av Johan Christensson, Lisa Gustafsson och Hans-Erik Sundström. Thomas Adès har inte gjort det lätt, varken för sångare eller orkester. Minnet av en doft är på många sätt en tekniskt svår opera, men för publiken erbjuder den många kända blickar både bakåt och framåt i musikhistorien. Adès har i en av sina få intervjuer ? han har bestämt sig för att livet är för kort för att ge intervjuer ? erkänt att han stulit några takter från dragspelaren Astor Piazzolla och en dragspelare finns också mycket riktigt med i orkestern, som leds av dirigenten Petter Sundkvist.<br>Satsar på säkra kort<br>I tider när operahusen runt om i världen satsar på säkra kort och trygga inkomster är det kammaroperan med sitt mindre format som driver utvecklingen vidare, anser Kjell Englund.<br> ? Att förnya operakonsten handlar ju om så mycket mer än att spela Mozart i jeanskläder, säger han, som lägger stor vikt vid att söka efter nyskrivna verk till sina iscensättningar.<br>Till våren kommer Elisabet Ljungar att regissera Daniel Börtz nya opera om hedersmord på Stockholmsoperan.<br> ? Jag tycker att kulturen har ett stort ansvar att visa upp andra bilder än de gängse. Fortfarande är det så att kvinnors sexualitet inte erkänns och att kvinnor och män behandlas mycket olika i rättegångar när det gäller exempelvis våldtäkter. Hertiginnan i vår opera var en kvinna som vågade ta för sig, även sexuellt. Däremot föll hon offer för tidens gång, hon hade svårt att åldras med värdighet.<br>Fotnot: Minnet av en doft spelas i Piteå, Umeå, Örnsköldsvik, Härnösand och Sundsvall