DO kritiserar scenkonstbranschen

Diskrimineringsombudsmannen, DO, kritiserar scenkonstbranschens sätt att hantera avslöjandet om de sexuella trakasserierna.

IFRÅGASÄTTER. Diskrimineringsombudsmannen (DO) Katri Linna framför nu kritik mot hur scenkonstbranschen hanterar uppgifterna om sexuella trakasserier.Foto: Jonas Ekströmer

IFRÅGASÄTTER. Diskrimineringsombudsmannen (DO) Katri Linna framför nu kritik mot hur scenkonstbranschen hanterar uppgifterna om sexuella trakasserier.Foto: Jonas Ekströmer

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Kultur och Nöje2010-02-18 06:00
Hon efterlyser nu en konkret ändring i kollektivavtalen. Reaktionerna på Ekots enkätundersökning om förekomsten av sexuella trakasserier i scenkonstbranschen har varit starka. Många har talat om alarmerande resultat, och var tredje kvinna i branschen har enligt enkätsvaren någon gång känt sig utsatt för sexuella trakasserier. Samtidigt har få inom branschen uttryckt förvåning över resultaten. - Att det förekom och förekommer i viss mening hade vi naturligtvis klart för oss. Vad som förvånade oss var de allvarligare historierna av kriminellt slag, säger Sture Carlsson, Svensk scenkonsts förbundsordförande. Bristen på förvåning ser DO Katri Linna dock som något allvarligt, och en del av problemet. - Kommentarerna bekräftar snarare en bild som verkar vara gängse. Det är förvånande. Det här är inga normala siffror i sådana här sammanhang, säger DO Katri Linna. Rekryteringsfrågan
Både arbetsgivaren Svensk scenkonst och fackförbundet Teaterförbundet har i tidigare uttalanden framfört att man sedan länge jobbar metodiskt med könsrelaterade frågor. - Jag tror att det är den vägen man måste gå. Sedan ska man komma ihåg att vi har hunnit långt på rekryteringsområdet. Fler och fler kvinnor har chefsposter i branschen, vilket balanserar maktbalansen och har, tror jag, positiv effekt när det kommer till de här frågorna, säger Sture Carlsson. DO håller bara delvis med. - Rekryteringsfrågan är bra, där har vi något konkret. Men jag hör inget mer i diskussionen som får mig att uppfatta att något mer påtagligt är på gång inom den närmaste framtiden. Nu passas frågan bara runt, säger DO. Tillit till facket
Hon menar att frågorna borde vävas in i de kollektivavtal som redan finns, samt att diskrimineringsfrågorna bör lyftas in arbetsmiljölagstiftningen. - Vill de verkligen nå resultat, och det hoppas jag, stoppa då in en bestämmelse i kollektivavtalet som gör tydligt vad som förväntas av arbetsgivaren i såna här frågor, och gör det möjligt för arbetstagarsidan att direkt utkräva de åtgärder som behövs. Det ger en helt annan tillit, framför allt till facket, säger DO. Teaterförbundet meddelar att man för tillfället inte jobbar med några nya lösningar i frågan, utan fortsätter med de utbildningar som redan finns. - Nu ska vi ha dem tillsammans med arbetsgivarorganisationen. Jag hoppas att våra medlemmar förstår att vi är en röst och ett stöd och att vi tillsammans kan utveckla en mer direkt kontakt mellan avdelningar och medlemmar, säger Anna Carlson, Teaterförbundets ordförande.
Ekot ställde frågor till 4.447 av Teaterförbundets 8.332 medlemmar. 1.672 personer svarade på om de hade varit utsatta för sexuella trakasserier eller inte. Av dessa svarade drygt 21 procent ja. Bland kvinnorna svarade 33,8 procent ja mot 6,1 procent av männen. Bland de 290 kvinnliga skådespelare som deltog svarade 45,5 procent att de blivit trakasserade. 365 scenkonstarbetare svarade på vilken art av trakasserier de blivit utsatta för: 67,4 procent hade fått kommentarer om kropp, utseende och klädsel. 67,1 procent hade blivit utsatta för fysiska närmanden. 49,3 procent för sexuella anspelningar. 46,8 procent för ovälkomna förslag. 45,8 procent för blickar eller gester. 2,5 procent för våldtäkt eller försök till våldtäkt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!