Digitalisering för överlevnad
Där driver man sedan många år en framgångsrik biografverksamhet med Folkets hus-föreståndaren Anneli Grönberg i spetsen. Förutom att visa aktuella filmer ger man regelbundet direktsända operaföreställningar från Metropolitan i New York, något som blivit en publiksuccé med tillströmning av nya publikgrupper. Men man visar också konserter, teater och sportevenemang.- Vi visar fem filmer i veckan på vår biograf, ungefär 60 titlar om året, säger Anneli Grönberg, som för andra gången under sin karriär kan glädja sig åt att Saga i Boden blivit utsedd till Årets biograf av Folkets hus-rörelsen.- Ett ihärdigt film- och publikarbete lönar sig, det vet vi, säger Anneli Grönberg, som ofta lägger in levande musik i pausen eller ordnar middagar i anslutning till visningarna i Boden.Vill ge mervärde
- Vi tycker det är viktigt att ge publiken ett mervärde och en helhetsupplevelse och ofta tar vi in någon som kan berätta något om det vi ska få vara med om, inte minst inför våra operasändningar, säger Anneli Grönberg.Men allt är inte lugn och ro. Biografen i Boden har visserligen möjligheter att visa digitala filmer och sändningar, men för att kunna visa amerikanska filmer behövs ett annat system än det tillgängliga. Att uppgradera visningsutrustningen skulle innebära en kostnad på 600.000 kronor har Rickard Gramfors, projektledare för Folkets hus och Parker räknat ut. För detta har man i Boden sökt pengar från Svenska Filminstitutet, men frågan har bordlagts.- SF och Svenska Bio, som ägs till 49 procent av SF som i sin tur ägs av Bonniers, har lyckats få stopp på ett regeringsinitiativ som skulle innebära teknikpengar till biografupprustning. Den socialdemokratiska riksdagsgruppen har föreslagit att regeringen ska tillskjuta 15 miljoner kronor under tre år för att digitalisera Sverige, säger Leif Pettersson. Till små orter
För Folkets hus och Parker handlar det mycket om att sprida biografverksamheten även till små orter. En biograf som den i Boden skulle möjligen kunna gå och låna 600.000 kronor på banken för sin upprustning, men det kan inte alla, anser Rickard Gramfors.- 80 procent av biobesöken görs i våra tre stora städer, vilket innebär att det finns en stor och outnyttjad potential runt om i landet. Film är färskvara och de analoga kopiorna tar mycket lång tid på sig för att hitta fram till mindre orter. Med en digital teknik kan vi skapa aktualitet och nya möjligheter till mötesplatser. Dessutom är den digitala tekniken snart en nödvändighet för att överhuvud taget kunna visa film. De stora aktörerna väntar in det rätta marknadstillfället, men det kan inte de små göra, säger Rickard Gramfors. - För mindre orter är den digitala tekniken helt enkelt ett sätt för biografverksamheten att överleva på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!