Det handlar om kommunikation

När jag var 19 år blev jag lätt betuttad i Magnus Frykberg, då en stabil men rätt okänd musikproducent som vann en grammis för Titiyos första och sen gick vidare till att VJ:a hiphop-programmet 1200 på Z-TV.

Christian Walz, inte lika god kommunikatör som ...

Christian Walz, inte lika god kommunikatör som ...

Foto: Scanpix

Kultur och Nöje2011-06-08 06:00

Fascinationen för Frykberg gällde dock inte så mycket hans musik som hans förmåga att släppa “sanningar" i form av klockrena citat runt sig.

Utan att någonsin ha pratat med Magnus själv fick jag nämligen, en lång bit in på 2000-talet, citat levererade till mig av en gemensam bekant. Så fort min vän hade träffat Magnus brukade han sticka till mig något nytt. Sedan glömde jag honom (Frykberg alltså), till nu i förra veckan då jag sprang jag över en sån där Frykbergs sanning på nätet igen.

Men vi sparar den ett tag.

Jag tänkte först berätta om när jag besökte Veronica Maggio under arbetet med hennes senaste platta för ett reportage i tidningen Studio.

Ni känner till plattan Satan i gatan, en sönderkramad kommersiell succé i klass med exet Oskar Linnros Vilja bli förra året. Jag satt med Maggio och Walz i flera timmar för att studera deras arbete och det var ingen hemlighet att Christian hade lagt alla ackord, skräddarsytt soundet, producerat allt och skrivit de flesta melodierna. Ungefär precis så tätt som hon jobbade med Oskar Linnros då han gjorde hennes förra platta.

Vi tar Frykbergs citat nu, det jag läste förra veckan:

Jag har lärt mig att musik enbart handlar om kommunikation och absolut ingenting om skicklighet, tonsäkerhet eller hits. Frank Zappa och Olle Ljungström spelar på samma planhalva i dag. Det gjorde de inte när jag var 20 och tyckte/tänkte idiotiska saker som: Bob Dylan kan inte sjunga.

Sade Frykberg till journalisten Jan Gradvall.

Numera är Frykberg i 40-årsåldern och i musikbranschen känd som lite av en professor i ämnet “Så kommunicerar man med musik". Hans tjänster efterfrågas av alla de stora reklambolagen - för få kan som Magnus Frykberg sälja en vara med musik. Hans enkla trudelutter åt bolag som OKQ8 och Glocalnet har också inbringat miljoner till företagen. Det må vara hopplöst ocoolt att producera reklamjinglar, men det är ingen dumskalle som lyckas knäcka koden kränga produkter med hjälp av 14 sekunders musik.

Vad har då detta med Maggio och Walz att göra undrar du?

Självklart går det där med att kommunicera musik att klistra över på popvärlden, och tjäna miljoner även där. Det förvånar mig bara att ganska få tänker så. För det Frykberg vet och jag vet, och de stora skivbolagen så ofta glömmer, är att hade Christian Walz, artisten, släppt exakt samma låtar, med exakt samma sound, samma produktioner och mixare och mastrare och mikrofoner och texter, hade den inte alls blivit så hyllad. För att Walz kommunikation inte passar in i 2011. Professor Frykberg har givetvis rätt, musik handlar inte alls om ackord och melodier och tonartshöjningar på rätt ställe. Och det är så jävla lätt att glömma just det.

Det är dessutom mycket troligt är att Walz också vet detta själv, vid det där mötet i studion sa han också till mig att framträdandet i melodifestivalen i våras med stor sannolikhet blir hans sista på mycket länge.

Jag vill hellre skriva till andra, jag orkar inte, sa han.

15 år i en popbransch som bygger på ängsliga tolkningar av vad “kidsen vill ha" sliter nog. Han blir inte yngre. Ska han fortsätta framåt för varje släpp så måste han snart söka sig till Så ska det låta och Bingolotto för att hitta en stor publik. Eller börja skriva till andra.

Just nu är det Veronica Maggio som är en mästare på att kommunicera. Tänk på det, ni popmusiker som drömmer om det stora breaket 2012. Men tänk på det utan att kopiera henne för då glömmer man lätt att addera sig själv - och så kommunicerar man inte alls längre.

För vad var det vi sa nu igen?

Musik handlar om kommunikation, sen tar vi några ackord på det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!