"Det hade varit bra om ämnet känts inaktuellt"

Konstnären Göran Boardy uppmärksammar övervakningssamhället i verket Target Seeker.

MÅLSÖKANDE IDENTIFIKATION. Förutom två filmer och en "datorutmaning" innehåller Göran Boardys verk några stillbilder.

MÅLSÖKANDE IDENTIFIKATION. Förutom två filmer och en "datorutmaning" innehåller Göran Boardys verk några stillbilder.

Foto: Roland S Lundström

Kultur och Nöje2009-10-23 06:00

Storebror ser oss överallt och när han vill. Det som kunde ha varit en skrämmande framtidsvision har genom åren sakta men säkert blivit vår vardag.

Möjligheterna till bevakning tycks oändliga - mobilen vi bär med oss i fickan, kontokorten i plånböckerna och alla digitala nycklar räcker långt. Lägg till bevakningskameror, e-postande, Facebookande och FRA-lagar och du kommer ännu längre.

Kring dessa tankar vrider sig konstnären Göran Boardys verk Target Seeker, som visas på Konsthallen i Luleå från och med lördag. Ett tredelat verk bestående av två filmer, några stillbilder och en "datorutmaning", där besökarna själva för en stund kan göra sig till Storebror och råda över medmänniskorna, sortera ut eller in, förklara dem godkända eller icke godkända. Fotointresse
När Göran Boardy ställde ut i Luleå på mitten av 1990-talet handlade det om teckningar och grafik. Sedan dess säger han sig ha "drunknat i datorn". - Från början var det grafiken som fick mig in på datorer. Den digitala tekniken öppnade en massa möjligheter för att bearbeta bilder, blanda olika tekniker. Att jag fastnade för datorer har nog att göra med mitt intresse för fotografi, jag har fotograferat sedan jag var tio år, men det finns väl också en slags teknikfascination hos mig, säger Göran Boardy som vid sidan av sitt eget konstnärsskap också arbetar som lärare i digital gestaltning på Konsthögskolan Valand i Göteborg. Verket växte fram
I rummet intill Göran Boardys utställning på Konsthallen arbetar den amerikanske konstnären Peter Josyph som ägnat många år åt att skildra livet kring Ground Zero på Manhattan i New York. Händelserna den 11 september 2001 blev också startskottet för Göran Boardys Target Seeker. - Det slumpade sig så att jag hade videosekvenser från taket på World Trade Center, men också filmer från flera städer i världen där man ser människor passera på gator och torg. Jag började klippa ihop dem och verket växte fram. I dessa strömmar av människor hittar kameran plötsligt sitt mål, ramar in ett ansikte. På stillbilder och i datorn som ingår i utställningen kan man plocka fram identitetsuppgifter ur en databank - namn, adress, ålder, kön. Men också uppgifter som rör sexualitet, religion, politiska åsikter. - Det blir ju bara värre och värre, det finns anledning att vara paranoid, säger Göran Boardy, som anser att det är en konstnärs skyldighet att reagera alternativt, gärna motströms, för att tydliggöra processer i samhället där samtida motsättningar kan blottläggas. Ett annat av hans projekt har fått titeln Skog som konst. I slutet av 1980-talet ärvde han ett skogsskifte i Dalarna, som han sköter med metoder som inte utarmar mångfalden i naturen. På hans hemsida kan man följa skogsskötseln, se kartor, läsa planer, dagböcker och en massa data. - Mina mål är biologiska, konstnärliga och ekonomiska. Det låter stort och är det också, men för mig är det viktigt, ett ekologiskt land-art-projekt och ett alternativt agerande, säger Göran Boardy som för några år sedan fick medalj av Skogsvårdsstyrelsen för sin skötsel av skogen. Långsiktighet
Skogsskötsel handlar om långsiktighet, något som också skulle kunna sägas om kampen mot övervakningssamhället och dess konsekvenser. - Jag började jobba med Target Seeker för ungefär åtta år sedan. Det hade ju varit bra om ämnet känts inaktuellt i dag, men det gör det ju inte, tvärtom. Jag tänker inte på mitt verk som politiskt, för mig handlar det om att uttrycka något viktigt, det är min drivkraft.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!