Dataspelen tar plats i konsten

Det var länge sedan dataspel var en liten marginell del av leksaksindustrin. I takt med att den första generationens spelare blivit vuxna och fått egna barn utan att själva överge spelen, har dataspelsmarknaden utvecklats till en storindustri som numera har betydelse för samhällsekonomin i stort.

KOLL PÅ SAMTIDEN. Curatorn Björn Norberg har skapat utställningen Game Art som handlar om hur konstnärer använder sig av dataspel i sin konst. Utställningen har tidigare visats på Bildmuseet i Umeå.

KOLL PÅ SAMTIDEN. Curatorn Björn Norberg har skapat utställningen Game Art som handlar om hur konstnärer använder sig av dataspel i sin konst. Utställningen har tidigare visats på Bildmuseet i Umeå.

Foto: Petra Isaksson

Kultur och Nöje2008-09-27 06:00
Självklart har ett så samtida fenomen sin givna plats i konsten och på lördag öppnar utställningen Game Art på Konsthallen i Luleå. Utställningen är skapad av Mejan Labs, en stiftelse som sorterar under Kungliga Konsthögskolan och Konstakademien. Ett experimentlaboratorium för den samtida konsten, skapad på initiativ av Konsthögskolans dåvarande rektor Marie-Louise Ekman, men också ett litet galleri vid Tegelbacken. Världens konstscener
- Mejan Labs drivs med privata medel och startades för att Konsthögskolan ska kunna hålla sig à jour med det som händer på världens konstscener. Vi vill fylla i luckorna genom att visa konst som aldrig tidigare visats i Sverige. De konstnärer som ställer ut hos oss fungerar som gästlärare på skolan och vi arrangerar dessutom olika workshops, säger konstcuratorn Björn Norberg som driver Mejan Labs tillsammans med konstnären Peter Hagdahl, professor på Konsthögskolan i Stockholm. Game Art har producerats i samarbete med Bildmuseet i Umeå, där den tidigare visats. Utställningen består av åtta verk, skapade av lika många konstnärer. - Begreppet game art existerar redan och här har vi valt ut det vi anser vara de bästa och mest intressanta verken just nu, säger Björn Norberg, som under många år ägnat stort intresse åt nät- och teknikbaserad konst. - Den här utställningen handlar en hel del om hur konstnärer använt dataspel, hur de modifierat, plagierat och dekonstruerat spelen. Men också om hur de lånat spelens estetik och form, säger Björn Norberg. Utställningens äldsta och enda svenska verk är signerat Göran Sundqvist. Som ingenjör på Saab konstruerade han ett enkelt missilspel för att kunna demonstrera dessa allra första datorer, men insåg snabbt möjligheterna med att använda datorn som ett konstnärligt verktyg. Under många år samarbetade Sundqvist bland annat med tonsättare som Lars-Gunnar Bodin och Jan W Mortensson och skapade flera digitala bilder som visades både i Sverige och utomlands. Massaker
Flera av de deltagande konstnärerna ägnar sig i sina verk åt frågor kring våld, men med olika infallsvinklar. Engelsmannen John Paul Bichard har dokumenterat en installation skapad på Mejan Labs där han helt sonika låter två spelkaraktärer gå ut från den virtuella världen till den verkliga och ställa till en blodig massaker. Kinesen Feng Mengbo däremot bygger upp ett spel liknande spelet Quake III, där åskådarna kan styra händelserna i spelet genom sensorer i rummet. Själv ikläder han sig rollen både som offer och förövare i spelets form och blir därmed en del i ett skådespel som formas av den som väljer att spela. Ifrågasätter inte våldet
- Feng ifrågasätter inte våldet, han säger sig se en skönhet i dataspelens estetik och han gör också målningar av bilderna i spelen, säger Björn Norberg. Gonzalo Frasca från Uruguay, Joseph DeLappe från USA och Petra Vargova från Tjeckien ställer alla kritiska frågor kring våld i sina verk. Frasca har konstruerat spelet September 12 där den som vill kan skjuta ner så kallade terrorister i en liten by. Kring den döde samlas sörjande människor som genast utvecklas till nya terrorister. Joseph DeLappe visar i en film hur han går in som spelare i det stora och mycket populära on line-spelet America’s Army, som finansieras av USA:s krigsmakt. I stället för att delta slänger han, som kallar sig dead-in-iraq, sitt vapen och börjar skriva in namn och ålder på soldater som stupat i kriget på den textremsa som används för kommunikationen spelare emellan, något han lovat fortsätta med så länge Irakkriget pågår, trots protester från världens alla on line-spelare. Virtuella porrstjärnor
Petra Vargova ifrågasätter inte bara våldet i sina verk utan också spelens stereotypa kvinno- och mansideal, något som också Linda Erceg från Australien gör i sin animerade film Punchline, en mycket provocerande historia med virtuella porrstjärnor. - På biblioteket kommer vi att placera amerikanskan Natalie Brookchins dataspel som bygger på författaren Jorge Luis Borges novell Inkräktaren. Hon har skapat ett pong-spel där bollen är utbytt mot textrader som läses upp i takt med att spelet fortskrider, berättar Björn Norberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!