Kuriren fick närvara vid studenternas generalrepetition i ett av hamnmagasinen på Teaterhögskolan tidigare under tisdagseftermiddagen. Den namnlösa föreställningen (som hastigt får namnet Dans Dans Dans Pause när undertecknad frågar) har studenterna sedan i slutet av sommaren arbetat fram tillsammans med Susanne Jaresand, universitetslektor i rörelse och rytmik. Koreografierna består av både samarbeten studenterna sinsemellan, soloprojekt och resultat av uppgifter de fått av Susanne Jaresand. Skådespelarstudenten David Andersson berättar att en av koreografierna bygger på en dröm han haft.
– Jag hade en mardröm om en orm, den har jag gjort dans av. Det är mycket som kommer från oss själva.
En del av föreställningens koreografier är också tolkningar av andras koreografier, bland andra nämns den tyska koreografen Pina Bausch som inspiration. Men framför allt är det studenterna själva som har stått i fokus, något som Susanne Jaresand menar är viktigt i den form av modern dans som föreställningen består av.
– Eftersom de är skådespelarstudenter är språket, dramatiken, det som är huvuduttrycket. Men de har ju också alltid kroppen med sig när de spelar teater, och här övar de på att bara uttrycka sig med kroppen. Då är det viktigt att de har utgått från sig själva och sina egna historier.
Inför generalrepetition har studenterna inte repeterat på sex dagar, men sedan september har man lagt ner tre till fyra timmar i veckan och trots lite ringrost verkar det mesta sitta där det ska. Bara några timmar senare går den första och enda offentliga föreställningen av stapeln. Den 23 april nästa år har klassen premiär av sin slutproduktion Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov i regi av Natalie Ringler.