Dagsaktuella frågor på teaterscenen

SUGARS GUSTAV ANNERBLOM BRINNER FÖR TEATER

Kultur och Nöje2005-11-26 06:30
Frågan är var allt börjar. Vad är det som gör att det där intresset väcks? När slår tankar rot? Och varför?<br>Efter gymnasiet sökte sig Gustav Annerblom till en dramakurs på universitetet. Han ?kände? att han ville hålla på med teater och någonstans måste han ju börja.<br>En av uppgifterna bestod i att skriva berättarteater som också skulle framföras. Som inspiration fick studenterna se olika exempel på berättarteater. Inget av exemplen föll Gustav Annerblom i smaken. För honom verkade genren tråkig och inaktuell.<br>Plötsligt slog det honom att han ju hade en egen historia att berätta. Det blev 14 punkter på ett papper, sen satte han sig ner på en stol framför sina kurskamrater och improviserade fram en föreställning.<br>Starka minnen<br>&nbsp;? Jag insåg att det man minns starkast har en betydelse. Det funkade att sitta där och berätta, jätteroligt var det, minns Gustav Annerblom som senare skrev ner sin berättelse och arbetade vidare på den. Resultatet blev föreställningen Fack you döden, som han vid det här laget har framfört 60 gånger. På onsdag spelar han sin föreställning på Lillan i Luleå.<br>Han jobbar mycket just nu. Mest på Norrbottensteaterns musikal Sugar, där han har flera mindre roller. Sedan maj i år är han också ordförande för den fria teatergruppen Lule Stass, där man just nu är i gång med repetitionerna inför årets julkalender i stadsparken. Där medverkar han visserligen inte själv, men som ordförande har han en viktig roll att fylla. Dessutom är förberedelserna i full gång inför vårsäsongen där Gustav Annerblom tillsammans med dansaren Lisa Hennix har tagit initiativ till en dansföreställning om det oprovocerade våldet i Luleå.<br>Fack you döden bygger på hans egna minnen från barndomen och tonåren och handlar om vänskapen mellan tre killar ? Frank, Sackarias och Kristoffer.<br>Det som en gång började som en lek blir med åren alltmer allvarligt och killarna lever hela tiden på gränsen till det tillåtna. De utmanar varandra och allt börjar gå över styr.<br>&nbsp;? Att gå från barn till vuxen är en dramatisk period i alla människors liv. Livsintensiteten är hög, hormonerna rusar åt alla håll och allt är på liv och död. Det som är roligt är så jäkla roligt och när det går fel blir det så fruktansvärt fel, säger Gustav Annerblom.<br>Spelas upp på skolor<br>Efter att ha repeterat föreställningen på egen hand och under lång tid, skrivit om och lagt till, började Gustav Annerblom spela den på skolor. Under arbetet med Framtidslandet lärde han känna andra unga teaterintresserade och fick förslaget att ta med sig föreställningen till Lule Stass, som gillade vad de såg och tog sig an den under sitt teaterparaply. <br>Under våren har han spelat Fack you döden på turné i Norrbotten och Västerbotten, men den känns fortfarande aktuell och angelägen för honom.<br>&nbsp;? Pjäsen handlar ju om destruktivitet och jag kommer inte med några svar eller slutsatser eftersom jag inte har några. Däremot är det viktigt att fundera över och diskutera vad det är som föder destruktivitet, som ju ofta består av mycket målmedvetna och aktiva handlingar. Kan man kanske göra något av den där enorma energin? Och var kommer allt ifrån?<br>Just nu sitter han och dansaren och Sugar-kollegan Lisa Hennix och formulerar frågor och ekonomiska ansökningar till sitt nästa projekt. Lisa Hennix blev själv utsatt för oprovocerat våld i Luleå centrum strax före premiären av Sugar. Händelsen chockade många i ensemblen och frågorna har dröjt sig kvar.<br>&nbsp;? Startskottet för våra funderingar var ju den där händelsen när delar av ensemblen blev nerslagna, även om många av oss har märkt att det blivit ett hårdare och tuffare klimat ute på krogarna redan tidigare. Stämningen i stan har förändrats och vi undrar naturligtvis varför.<br>Kring detta tänker de skapa en föreställning som bland annat bygger på intervjuer med förövare och offer.<br>&nbsp;? Det är svårt att ge sig i kast med ämnet bara rakt av. Men genom att göra en dansföreställning, använda sig av en stiliserad uttrycksform som i sig skapar en slags förhöjning, tror vi att det kan vara lättare att se klarare på problemet, säger Gustav Annerblom.<br>Några pengar finns visserligen inte ännu till projektet, men idéerna tycks flöda och för Gustav Annerblom är det viktigt att det finns en liten fri teatergrupp som utan långa produktionstider kan ta upp dagsaktuella frågor på sin repertoar.<br>Självklart tänker han sig en framtid inom teatern, gärna som skådespelare.<br>&nbsp;? Skådespeleriet är ändå grunden för allt och jag ska försöka ta mig in på någon teaterhögskola i framtiden. Det är nog bra att få ägna sig åt yrket i fyra år utan att ständigt ha en föreställning som mål.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!