Virve Sutinen, konstnärlig ledare för Dansens hus i Stockholm, lyfter bland annat fram Fredrik Benke Rydmans streetdance-version av Svansjön, som efter 77 föreställningar är en fortsatt publikdragare.
Den klassiska baletten möter gatudansen även i den koreanska minifestival som gästar Dansens hus i februari. Det blir kanske inte Gangnam style men ändå nydanande tolkningar av både Svansjön och Våroffer.
Höga klackar
Mindre klassisk är vårens stora urpremiär, Cullbergbalettens High heels too av den kanadensiske koreografen Benoit Lachambre vars förra verk för Cullberg blev en stor internationell succé.
Den här gången återkommer han med en föreställning där sex dansare i höga klackar tänjer på könsrollerna.
- Det här blir en mycket större produktion, säger Anna Grip, konstnärlig ledare för Cullbergbaletten.
Stickar för fred
För vårens andra stora svenska premiär står Cirkus Cirkör som den här gången utgår från stickning. Den som såg Nobelfesten minns kanske cirkusartisternas garnkantade akrobatik, hämtad ur den kommande föreställningen Knitting peace.
Utgångspunkten har varit den forskning som visar att människan är som lyckligast när hon strävar, inte när hon uppnår sitt mål. Men vad händer när man strävar efter det omöjliga? Går det att sticka sig fram till fred?
Förställningen kommer, efter urpremiären i franska Marseille, först till Botkyrka utanför Stockholm och sedan till Dansens hus.