Clownen byter roll

Just nu är det keps och röd näsa som gäller för Lena E Forslund, som spelar rollen som clownen Elvis i David Carmels och Teater Västernorrlands uppsättning avAskungen, som just avslutat en turné i Norrbotten.  Om några veckor ikläder hon sig en annan roll - Lena E Forslund är nämligen ny chef på Samiska teatern i Kiruna.

CLOWNEN ELVIS. Lena E Forslund som clown i David Carmels och Teater Västernorrlands uppsättning av "Askungen", som nyligen spelats på Norrbottensteatern.

CLOWNEN ELVIS. Lena E Forslund som clown i David Carmels och Teater Västernorrlands uppsättning av "Askungen", som nyligen spelats på Norrbottensteatern.

Foto: Lia Jacobi

Kultur och Nöje2008-10-28 06:00
- Jag är en mycket nyfiken person, tycker det är tråkigt att sitta stilla för länge. Dessutom är jag intresserad av frågor av övergripande karaktär och vill gärna ta ansvar för helheten och de stora perspektiven, säger Lena E Forslund som svar på frågan varför hon sökte chefsjobbet. Utbildad chef
Man kan nog säga att hon förberett sig länge inför uppgiften. Lena E Forslund var en av tolv kvinnor som för några år sedan gick den chefsutbildning som Svensk scenkonst och Dramatikerförbundet arrangerade. 183 sökte, tolv kom in och gick en utbildning som fått stor betydelse när det gäller kulturinstitutionernas chefsrekrytering. Lena E Forslund är långt ifrån den enda som blivit erbjuden chefsjobb inom scenkonstområdet. Så var till exempel både Norrbottensteaterns Karin Enberg och Malmö Dramatiska teaters Petra Brylander hennes kurskamrater. Lena E Forslund är född och uppvuxen i Härnösand, gick scenskolan i Stockholm och jobbade under några år på olika teatrar i landet. - Sen fick jag barn och började längta hem, säger Lena E Forslund, som återvände till Västernorrland 1986. Lockande jobb
Där på länsteatern har hon sedan arbetat, både som skådespelare och regissör. Rollen som teaterchef lockar henne. - Just nu har jag visserligen jätteroligt på scenen, att spela clown innebär något nytt och annorlunda för mig som skådespelare. Men att arbeta som ledare för en teater är bara ett annat sätt att kanalisera sin kreativitet på, säger Lena E Forslund. I mitten av november ska hon vara på plats på teatern i Kiruna där hon efterträder Lillemor Mauritzdotter Nyhlén. Eller rättare sagt ersätter hon Sven Henriksen, som utsågs till ny chef redan i våras, men som senare hoppade av uppdraget. Lena E Forslund har alltid varit intresserad av den samiska kulturen, men är själv inte same och talar inte heller något av språken. Känner till kritiken
I samband med rekryteringen av ny chef för Samiska teatern kritiserade en rad samiska kulturarbetare rekryteringsprocessen, något som man bland annat kunnat läsa om i tidningen Samefolket (4/2008), som refererade till några skrivelser i frågan som inkommit till sametinget. Kritikerna pekade på att en chef för en samisk kulturinstitution borde ha "samisk kompetens", det vill säga kunskap i samiskt språk och kultur, ett väl etablerat nätverk av personliga kontakter i det samiska samhället och nära insyn i den aktuella samiska samhällsdebatten. - Jag känner till kritiken och jag har också talat med några av kritikerna. Själv är jag inte så intresserad av konflikter, men väl av vad som ligger bakom dem. Därför tänker jag lyssna noga och dessutom se till att vår organisationen blir transparent - folk måste ju kunna se vad vi gör. Jag vet till exempel att det förekommit krav på utvärdering av Samiska teatern och om det finns ett behov av det ska vi naturligtvis genomföra en sådan, det finns alltid skäl att kontinuerligt se över en verksamhet i förhållande till den målsättning som finns. Vi har ett stort ansvar och får offentligt stöd, säger Lena E Forslund. Viktigt att nå ut
Själv tror hon att hon kan bidra till att skapa en bra organisation som kan nå ut mer med sina föreställningar. - Samiska teatern är i första hand en turnerande teaterinstitution. Jag vill att vi spelar fler föreställningar på fler scener än hittills. Jag vill också jobba med kompetensutveckling inom organisationen utifrån frågeställningar om vad för slags kunskaper vi inte har i dag som vi behöver ha för att kunna uppnå våra mål. Lena E Forslund pratar mycket om samarbeten, dels med konstnärliga aktörer inom det samiska samhället, men också med övriga teaterinstitutioner i norr. - Men egentligen är det för tidigt för mig att uttala mig, jag har ju inte börjat jobba ännu. Det finns många frågor att reda ut, något jag ska göra tillsammans med personalen men också med företrädare för det samiska samhället. Spelar Göthe
Den 30 oktober har Samiska teatern premiär på Dusse Anna (Bara Anna), ett samtidsstycke skrivet av Inger Margarethe Olsen, med nyskriven musik av Frode Fjellheim. Pjäsen görs i samarbete med Beaivvas Sami Theater i Kautokeino. Samiska teaterns första pjäs med Lena E Forslund vid rodret blir Staffan Göthes debutpjäs En natt i februari, en pjäs för både barn och vuxna. Regissör blir Fransesca Quartey. - Det är en jättebra pjäs som passar att göras flerspråkig, säger Lena E Forslund, vars förordnande som teaterchef löper under tre år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!