Bygger nätverk på filmfestival
Nu har filmfestivalen i Berlin dragit igång, en av de viktigaste mötesplatserna för europeisk film. På plats finns bland annat filmproducenten Steve Miell från Luleå tillsammans med sin brittiska kollega och samarbetspartner Sarah Sullick och regissören och manusförfattaren Catherine Linstrum från Wales.
SLÅR SINA PÅSAR IHOP. Catherine Linstrum, regissör och manusförfattare från Wales, hittade Steve Miell genom kontakter. Nu samarbetar de över Europa kring filmen ”Perish”, som enligt planerna ska spelas in i Luleå med efterproduktionsarbetet förlagt till Wales.
Foto: Petra Isaksson
Sedan några år tillbaka driver Steve Miell produktionsbolaget Levain Group med det uttalade målet att samproducera filmer och tv-produktioner över hela Europa och USA. Just nu är han inblandad i fem projekt, men Perish är den produktion som ligger närmast i tid. Redan i april börjar man filma, oavsett hur Berlinbesöket faller ut. - Man kan inte säga "kanske" när man kommit så långt som vi gjort, det har vi inte råd med och det är upp till mig att se till att resten av bitarna faller på plats. Vi börjar filma i Luleå i början av april, några andra alternativ finns inte, säger Steve Miell och får medhåll av Catherine Linstrum på plats i Luleå för att titta närmare på miljöer. Psykologiskt drama
Även om Steve Miell avskyr ordet "nätverk" och "nätverksbyggande" är det ändå det han håller på med. Samproducenten Sarah Sullick och regissören Catherine Linstrum fick han kontakt med efter att de båda besökte Berlinfestivalen för några år sedan. - Vår film utspelar sig i ett snöigt landskap, nära vatten och där finns också ett stålverk. I Berlin fick vi tipset att vända oss till Filmpool Nord eftersom de kunde erbjuda de rätta miljöerna. Men då behövde vi också någon att arbeta med på plats och så fick vi höra talas om en kille från Wales som driver ett produktionsbolag här uppe. Vi bor ju också i Wales, världen är inte alltid så stor, säger Catherine Linstrum. Hennes och maken David-John Newmans drama beskriver hon som ett psykologisk drama i flera olika nivåer. I handlingens centrum står ett gift par som förlorar sitt enda barn, som kom till världen med hjälp av konstgjord befruktning. På ett laboratorium ligger ytterligare ett befruktat ägg. Kvinnan vill ha ett barn, men inte mannen. Spelas in i Luleå
- Det här barnet insisterar på att bli fött, kvinnan börjar känna att det lever i henne. Frågan är om det hela bara är inbillning eller om barnet faktiskt existerar. En psykologisk rysare som sätter fingret på en viktig del av en samtidsdiskussion där vi faktiskt kan bestämma över liv och död, över vilka barn som ska födas eller inte, säger Catherine Linstrum som tycker sig ha hittat de perfekta miljöerna i Luleå. Här ska filmen också spelas in, men engelsktalande skådespelare, men med så många lokala filmarbetare som möjligt enligt Steve Miell. Efterproduktionen, däremot, sker i Wales. - Varken Sverige eller Wales är Hollywood, därför är det viktigt att bygga upp fungerande nätverk mellan små länder, inte minst för finansieringsmöjligheterna. Både i Storbrittanien och i Sverige finns centrala filminstitut, men där är det trångt i portgången, särskilt om man inte är något känt namn. Så samarbete mellan regionala filmfonder och finansiärer är något vi måste rikta in oss på, säger Steve Miell. Regionalt resurcentrum
I Norrbotten finns Filmpool Nord, ett regionalt resurscentrum för film som drivs som ett aktiebolag ägt av kommunerna och landstinget gemensamt. I Wales finns sedan några år tillbaka också ett regionalt filmresurscentrum som är organiserat på annat sätt. - De har nyligen ändrat sina kriterier för stöd till produktioner. Tidigare var kraven att filmerna och tv-serierna de satsade på skulle göras på ett walesiskt språk, säger Steve Miell som också har kontakter med filmbolag i Asien som efter den internationella succén med Tomas Alfredssons Låt den rätte komma in, som spelades in i Norrbotten, söker inspelningsplatser här. Starka kvinnor
En annan av Miells och Levain groups idéer handlar om ett samarbete med BBC kring en serie matlagningsprogram längs polcirkeln. - Det är för tidigt att tala om det nu. Överhuvud taget ska man inte blåsa i trumpeten innan jobbet är gjort, särskilt inte i dessa sammanhang. Men när det gäller Perish är det intressant att vi faktiskt är den enda svenska film som valts ut för deltagande i marknadsdagarna på Berlins filmfestival och vi kommer att spela in en film i Luleå, både utomhus och inomhus i Kronans studio. Vi bryter ny mark här, vilket vi inte minst märker när det gäller avtalsskrivande och annat, det är en komplicerad juridisk process med flera internationella advokater inblandade. Men fördelarna är många, inte minst genom att det internationella samarbetet också tillför kapital till landet och regionen, säger Steve Miell. - Jag är mycket glad över möjligheten att få arbeta med just den här filmen. Det är ett bra manus som handlar om en stark kvinna. Dessutom drivs projektet av två starka kvinnor - producenten Sarah Sullick och regissören Catherine Linstrum. Det är en ynnest att få arbeta med båda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!