Brinkenstjarna drömmer om artister

Michael Brinkenstjärna är ett svart får i den svenska nöjesbranschen. I runt 20 år har han ?haft en liten bit överallt?. Aqua, Ronny och Ragge, högaktuella ?Crazy frog? och dokusåpastjärnors omskrivna barturnéer har ingen kunnat undgå.

Kultur och Nöje2005-08-10 06:30
? Jag är en enkel bonnjävel. Det är så jag är men kanske hade det gått ännu bättre om jag inte varit så kontroversiell, säger Michael Brinkenstjärna.<br>Affärsidén är tydlig, ge folk vad de vill ha. Michael Persson som numera kallar sig för Brinkenstjärna efter att i många år ha stavat sitt nya namn Brinkenstierna, är simmaren som inte räckte till och banktjänstemannen som tröttnade. Han åkte ut i Europa som discjockey, samlade på sig kontakter i drivor och drog igång i mitten av 1980-talet.<br>Gick i konkukurs<br>Hans företag gick i konkurs två gånger om men han säger att alla lån betalades tillbaka 1998. Det var också då, under den andra halvan av 1990-talet som allt vände. Han ramlade på danska Aqua som fick en superhit med Barbie girl och han hakade på trenden med dokusåpor redan 1995.<br> ? Två år senare slog det igenom och sedan har jag levt enormt gott. Jag visste att folk skulle sluka det med hull och hår, säger Michael Brinkenstjärna som säger att han haft 850 dokusåpapersoner i sitt stall genom åren.<br> ? I dag har jag inte kontakt med fler än ett par stycken. Alla har de varit vårt varumärke. De har gjort ett kanonjobb men nu är dokusåpan död och vi skriver bara kontrakt med folk som vi anser ha chans till något annat än att bara åka runt på barerna och supa, säger Michael Brinkenstjärna som inte skäms för sin verksamhet. <br>På barer och krogar har dokusåpaartisterna som Brinkenstjärna kallar dem agerat bartenders eller uppträtt på ett eller annat sätt. De har kört stenhårt i ?kanske tre månader? för att sedan försvinna.<br> ? Rent krasst ser jag dem som en ekonomisk tillgång. Det är väldigt själviskt men jag kan inte se till individen. Hade jag inte gjort det hade andra gjort det. Ger man sig in i leken får man leken tåla, menar den 39-årige Michael Brinkenstjärna och fortsätter:<br> ? Jag skrattar när jag går till banken men jag vet inte riktigt om jag är stolt över det jag gör. Det är mitt arbete. Min dröm var att bli någon som hade någon form av betydelse för nöjesbranschen. Det har jag lyckats med, menar Michael Brinkenstjärna som aldrig tagit med sig jobbet hem eller mått psykiskt dåligt för att affärerna havererat. Självförtroende har han aldrig saknat, han lever efter filosofin att han ska må bra varje dag.<br> ? Om jag förlorar allt detta gör jag något annat i morgon bitti. Det är inte viktigt med fina bilar eller var jag bor. Hemma för mig, det är i min kropp.<br>Tillbaka i Skåne<br>Nu har rodret lagts om och även om han låter nöjd när han berättar att det är kvantitet som är det viktigaste vill han finna de ?riktiga artisterna?. De som håller i 20 år.<br> ? Visst är det bra att folk får sina 15 minuter i rampljuset. Men nu vill jag ha någon som Gyllene Tider eller Tomas Ledin. Alla skriverier har skadat mig men om jag får ta det lugnt och sköta allt på rätt sätt så tror jag att vi får de stora artisterna också, säger Michael Brinkenstjärna.<br>Efter tio år i exil i Stockholm är ?bonn-jäveln? tillbaka i Skåne och Helsingborg. Han tycker själv att hans roll i Nöjessverige är att chocka och han hävdar att han en gång slog vad om att han skulle skapa 1.000 löpsedlar på tre år. Han missade med ynka 60 löpsedlar enligt honom själv. Det har stormat om honom och hans verksamhet. Till slut blåste det för hårt.<br> ? Min son började få problem i skolan. Då hade jag figurerat i pressen varje dag i fem år och jag tog beslutet att lägga locket på efter att ha fått tråkiga mail och konstiga telefonsamtal.<br>Enormt motstånd<br>Det är möjligt att han lugnat ner sig men han ser sig fortfarande som en gambler som satsar vilt på olika projekt. Några lyckas och inbringar mycket pengar. Andra floppar och tömmer kontot. Speciellt lågmäld i sin vilja att göra reklam för sitt företag är han inte heller. På företagets hemsida finns rubriken artister där idrottsmän, skådespelare och dokusåpaartister bara är några av kategorierna. Där radas kändisnamn på kändisnamn upp. Allt från Zlatan till Carola och Benny Anderssons orkester.<br> ? Det är alla människor som vi bokat genom åren. Och som vi distribuerat eller sålt via vårt nätverk. Det har varit ett enormt motstånd mot vårt sätt att marknadsföra oss. Men jag står för det. Dessa människor har alltså hämtat ut en och annan check via oss eller via något av våra andra bolag utan att veta om det. Många har hotat att stämma mig men ingen har haft mod nog eller så stämmer det jag säger, säger han.<br>Fakta/Brinkenstjärna bolag<br> I Brinkenstjärna Entertainment and Media Group ingår åtta olika ?inkomstområden?. Ljus och ljud till barer och krogar, scenbyggande, kravallstaket och liknande, bevakningsföretag som bevakar restauranger och krogar och krogarnas egen personal. ?De hyr in en bevakare på helgerna, det försvinner väldigt mycket pengar på krogen?. Management, skivbolag, produktionsbolag och fastighetsbolag. Han säger att han främst ?tradear? artister, köper och säljer turnékontrakt och liknande. I juni hade han 428 personer på avlöningslistan.<br> Just nu är Brinkenstjärna aktuell genom att han har turnérättigheterna till Crazy frog. Han räknar också med att få merchandiserättigheterna, det vill säga souvenirer och annat som har med Crazy frog att göra. ?Vi har ingenting med skivan att göra men vi är med i sammanhanget och ju bättre det går för skivsamlingen desto bättre går det för oss?, säger Michael Brinkenstjärna.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!