Brecht och Afrika i salig dansmix

Västafrikanska trummor, Tolvskillingsoperan och Ravels Bolero ? ska man främja dansen som konstform gäller det att vara uppfinningsrik.

Kultur och Nöje2006-03-30 06:30
Så resonerar man på Dans i Nord ? länets regionala resurs- och utvecklingscentrum för dans. Det gäller inte bara att bredda utbudet av offentliga dansgästspel för norrbottningar utan också om att bredda arrangörsledet. Så när man nu tar upp dansföreställningen Play me the Bolero av koreo-grafen Carl Olof Berg ? en 25 minuter lång kärleksduett med dansarna Suzie Davies och Mattias Ekholm som framgångsrikt bland annat framförts på Dansens hus stora scen i Stockholm ? bygger man ut programmet med hjälp av lokala artister.<br>Play me the Bolero framförs med start på måndag nästa vecka i Piteå, Luleå och Jokkmokk ? och varje föreställning blir unik.<br>I Jokkmokk ser Kulturskolan till att Folkets hus förvandlas till ett Kärlekens hus med musik och kafé. I Piteå griper det rika musik- och danslivet in redan i Christinasalens foajé och presenterar allt från klassisk balett till moderna dansstycken och dans till Sofia Jannoks jojk. Där har man mycket att ta av; förutom Musikhögskolan, som numera också erbjuder danslärarutbildning, och Framnäs folkhögskola, finns där Svenska Balettskolan, Föreningen Piteå Dansstudio och många dansintresserade ungdomar som får utbildning på sina skolor.<br>Poetisk entré<br>I Luleå bjuds publiken på poesi framförd av gymnasieelever med teater som individuellt val redan vid ankomsten, följd av musik av tredjeårseleverna Helena Lundqvist, Emma Esberg, Rikard Burman och Gabriel Lidman innan det är dags för västafrikansk dans och musik av gruppen DoBa och 15 minuter svartsjuka i Tolvskillingsoperan.<br>Bertolt Brechts Tolvskillingsoperan med sin alldeles speciella musik signerad Kurt Weill var något att bita i för estetiska programmets avgångselever ? en utmaning både för skådespelare, musiker och dansare. <br>&nbsp;? Det var många om och men innan vi bestämde oss, säger Mackie Kniven själv, Gunnar Bergström.<br>&nbsp;? Vi funderade också på Trollkarlen från Oz och Mahagonny, men bestämde oss i sista stund för att göra Tolvskillingsoperan som slutproduktion.<br>Sex skådespelare, sju musiker och två dansare ingår i ensemblen och premiären är förlagd till den 28 maj. <br>&nbsp;? Vi har gjort större uppsättningar. För några år sedan gjorde vi Peer Gynt. Då stod det 30 personer på scenen, säger regissören och teaterläraren Björn Sjöö.<br>Han är som bekant inte bara lärare utan också musiker och ingår numera i gruppen DoBa, vars sammansättning varierat under de drygt två år den funnits.<br>Började för tio år sedan<br>Gruppen startades på initiativ av Anna Lindqvist, Lena Malm och Erik Malm. Men historien är längre än så och börjar för över tio år sedan med ett genuint intresse för afrikansk dans och en kursverksamhet som i princip pågått sedan dess.<br>&nbsp;? Det var Anna-Kari Gudmundson, en av medlemmarna i DoBa, som började ta upp afrikanska danslärare och mästertrummare. Sedan tog vi över kursverksamheten och så småningom flyttade Abdoulaye Camara från Guinea hit till Luleå och fortsatte i sin tur, säger Anna Lindqvist, som lärt sig mycket genom åren, både genom kurser och egna resor till Afrika.<br>Gruppen DoBa beskriver hon som en avknoppning av dans- och trumkurserna och numera handlar det om mycket mer än just västafrikansk dans och musik.<br>&nbsp;? I DoBa lever musiken och dansen jämbördigt och vi jobbar med helheten. Vi har ingen ledare och nya medlemmar har fört in andra influenser i musiken som fortfarande är rent akustisk.<br>Salig blandning<br>Förutom en mängd olika typer av slagverk och rytminstrument ingår flöjter, klaviatur, men också trombon och dragspel i sättningen.<br>&nbsp;? Rent musikaliskt kan man nog beskriva DoBa som en salig blandning, säger Erik Malm, och talar om gruppens helhet som en ständig kommunikation mellan musiker och dansare.<br>&nbsp;? Vi har samlat på oss massor med kunskaper genom åren som vi nu gemensamt öser ur. Inte minst har vi hämtat många influenser från alla de afrikanska kvinnor vi mött. I Afrika dansar kvinnor i olika åldrar, där dansar man tills man dör. Vi är egentligen en märklig grupp i Sverige eftersom vi har fortsatt dansa fastän vi fyllt 40 år. Vid det laget brukar ju de flesta ha lagt av, säger Anna Lindqvist.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!