Brasilien på Moderna museet

Det var inte bara i New York det hände. När Moderna museet fyller 50 i år görs tre utställningar om kreativa hörn i världen i början på 60-talet: först ut är Rio de Janeiro.

PÅ MODERNA. Paolo Venancio Filho sätter arkitekturen och Oscar Niemeyers uppbyggda villaaltan i blickfånget på Moderna museet.   Foto: Anders Wiklund

PÅ MODERNA. Paolo Venancio Filho sätter arkitekturen och Oscar Niemeyers uppbyggda villaaltan i blickfånget på Moderna museet. Foto: Anders Wiklund

Foto:

Kultur och Nöje2008-01-21 01:45
Vad gör en plats till en konstens och kulturens huvudstad? Människovänliga bostadspriser, överraskande klubbliv och billig öl underlättar förstås men något mer, något större måste till. När Moderna museet öppnade 1958 hade västvärldens konstfokus börjat vända sig mot New York som, med popkonstens födelse, alltmer börjat ta över efter Paris, fram till dess det självklara målet för alla västerlänningar som ville bryta sina konstnärliga begåvningar och idéer mot det nydanande och djärva. Samtidigt fanns andra "kreativa fickor", som Modernachefen Lars Nittve uttrycker det, på den tiden helt ignorerade av exempelvis svenskarna på Skeppsholmen. Milano och Los Angeles var sådan fickor, liksom Rio de Janeiro: - Det koloniala tillhörde äntligen det förflutna, 300 år av slaveri kändes som historia. Det fanns en atmosfär av hopp och entusiasm, en vilja att bygga nytt och eget, säger Paulo Venancio Filho. Förutom brasiliansk konstkritiker och professor är Paulo Venancio Filho tillika en av två kuratorer bakom Moderna museets Rio-exposé. Det är en utställning om åren från 1956, via VM-segern i fotboll i Sverige 1958, fram till militärkuppen 1964. Just entusiasmen och framtidstron återkommer i beskrivningarna av den tidens Rio där alla tycks ha dragit åt samma håll - det nya. Besökarna på Moderna bjuds in till en rekonstruerad version av den brasilianska arkitekturens fixstjärna, Oscar Niermeyers altan. Det var i Rio, inte på Manhattan, som Amerika hade fått sin första modernistiska byggnad. När utbildnings- och hälsoministeriet byggdes 1945 var det efter urpsrungsritningar av en fransman, Le Corbusier, dock bearbetade av brasilianska arkitekter. - När Corbusier fick se resultatet ville han stå som upphovsman, säger Paulo Venancio Filho. - Det var en byggnad som bröt isen, den blev en enorm stimulans, en symbol för hopp. Efter alla moderna byggnadsprojekt i Rio följde bygget av landets nya huvudstad, Brasilia. Oscar Niemeyer gjorde staden till ett arkitektoniskt vallfärdsmål, och på Modernas väggar visas några av hans stiliserade skisser: bara form, inga tekniska konstruktionsdetaljer. Fortfarande, snart 48 år efter invigningen, väcker staden Brasilia heta känslor: där bor makten, regeringen, och tidigare även militärdiktaturen. -Men ingen kan säga annat än att det är en vacker stad, säger Paolo Venancio Filho. I dag då? Europeiska och svenska konstnärer flyttar till Berlin. Vilken är den självklara konstnärshuvudstaden i Latinamerika? Paulo Venancio Filho svarar snabbt: - Miami.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!