I snart 30 år har Mats Olofgörs från Stockholm sysslat med konstnärliga arbeten för det som brukar kallas det offentliga rummet; alltså de platser vi alla har tillgång till.
– Det har blivit min arena, det ena har gett det andra, säger Mats Olofgörs på plats utanför gamla Pontushallen för att montera sitt verk.
Även om Luleå kommun sedan många år tillbaka har en uttalad ambition att satsa en procent av kostnaderna för nybyggnationer och ombyggnationer på konstinköp – tillvägagångssättet är lika över hela landet – blev det ändå diskussion kring summan som avsattes till just detta verk. Något som fick både konsthallschefen Hans Sundvall och kulturchefen Åke Broström att protestera.
– Vi fick till slut mer pengar och kunde påbörja arbetet med att söka efter ett verk, säger konsthallschefen Hans Sundvall.
Drygt trettio konstnärer anmälde sitt intresse för att delta i den tävling som utlystes. Av dem valde en jury bestående av kulturchefen Åke Broström, fritidschefen Helene Wiklund Wårell och avdelningschefen för Park och natur Michael Öhman ut två konstnärer som fick uppdraget att skissa vidare. Uppdraget gick till slut till Mats Olofgörs.
– Inget uppdrag är det andra likt. Här hade jag platsen och önskemålet från beställarna var att konstverket dels skulle matcha fasaderna på byggnaderna runt omkring och dels associera till verksamheten i byggnaderna. Därför har jag tittat en hel del på basket, på rörelserna på planen, mönstren de bildar. Ett offentligt konstverk ska fungera både i ögonblicket och över tid, i de här sammanhangen har man som konstnär en massa faktorer att förhålla sig till, man har ju ingen aning om vilka som kommer att möta verket, säger Mats Olofgörs.
Genom åren har han ofta arbetat nära arkitekter och andra konstnärer i projekt över hela landet. I flera av hans verk spelar ljuset en viktig roll. Så även här, Virvlande kommer att ljussättas av lampor som också träffar insidan.
Den drygt 4 meter höga skulpturen består av ett rör av rostfritt stål där Mats Olofgörs låtit smida fast massor av mindre handknackade kopparbitar – allt för att bilda den rätta spiralformade rörelsen. Tillverkningen har skett i Kina.
– Jag valde koppar eftersom jag tycker att det samspelar fint med fasaderna, både badhusets 50-talsfasad och den ombyggda arenans. Men det är ett mycket dyrt material och det tar tid att skapa just den form jag ville ha. Därför vände jag mig till ett företag i Kina.