Bo & Frida tolkar Lagerkvist

Förutom Bo Kaspers orkester (BKO) så har Bo Sundström redan en solokarriär. Nu är han aktuell med ännu en platta utan sina gamla bandkamrater, på Den lyckliges väg tolkar han dikter av Pär Lagerkvist tillsammans med Oh Laura-sångerskan Frida Öhrn.

SKIVAKTUELL. Bo Sundström är nu aktuell med en platta där han tolkar dikter av Pär Lagerkvist tillsammans med Oh Laura-sångerskan Frida Öhrn.

SKIVAKTUELL. Bo Sundström är nu aktuell med en platta där han tolkar dikter av Pär Lagerkvist tillsammans med Oh Laura-sångerskan Frida Öhrn.

Foto:

Kultur och Nöje2007-10-18 01:45
Trots att Pär Lagerkvist vunnit både nobelpriset i litteratur och tillhör våra stora svenska författare refereras det väldigt sällan till honom eller hans texter i nutida musik. Det verkar som att popsverige fortfarande hellre flörtar med både Cornelis och Taube än gamle gode Lagerkvist. Men nu kan det ju bli ändring på det. Den lyckliges väg, där Fredrik Jonsson skrivit musiken till Lagerkvists dikter och Bo och Frida sjunger kom ut i veckan. Men att just kvalitetspoesi kombinerat med en erfaren låtskrivare automatiskt ska bli bra musik är ju ingen självklarhet. När en annan Piteåson, Nicolai Dunger, förra året tolkade Edith Södergran på platta var kritiken också blandad. - Man vet ju inte på förhand hur det ska bli. Men direkt jag hörde Fredrik (Jonssons) demolåtar av det här materialet så hörde jag att jag ville vara med på ett hörn. Första gången jag hörde talas om det här projektet är nog för tre år sedan, men då passade det inte riktigt in med allt annat jag gjorde just då med BKO så jag bad dem vänta tills det passade bättre. Och som tur var ville de göra det. Men visst ville jag också prova först så man hör att man inte förstör de här låtarna. Jag tycker min röst passar den här typen av melodier och den här texten, säger Bo Sundström. Texterna på Den lyckliges väg är hämtade ur Lagerkvist verk med samma namn från 1921. Det är lugn, lågmäld pop med Bosses och Fridas röster ovanpå. Att just ta sig an en sån legend som Lagerkvist och hans texter tänker man ju kn vara lite nervöst. Risken finns ju att de som gillat originaltexterna kanske blir besvikna på dem i en ny tappning. - För mig var det mer nervöst att det ska sticka i ögonen på Fredrik som började jobba med det här för åtta år sen. Man vet heller aldrig hur det ska tas emot, Kent släpper samtidigt som oss och The Hives och andra så självklart är man alltid lite rädd att det bara ska bli totalt bortglömt, säger Bo. Vad har du för förhållande till Pär Lagerkvist? - Inget speciellt egentligen. Jag vet ju att han är nobelpristagare och väldigt känd och jag har väl läst Barabbas när jag var yngre och de dikterna har man väl känt till men annars inte speciellt mycket. Det är väl egentligen det här som man sjungit in som man kan. Men jag har läst lite och fascineras av honom. Att han kom från ett religiöst hem och funderade mycket på de existentiella frågorna. Jag känner mig besläktad med honom i kärleksbeskrivningarna han ger, att det är lite svartare och inte alltid så lyckligt. Just det är ju något som funnits med mycket i BKO:s musik. Svart kärlek? - Det går åt helvete till slut och allt sånt där men nu ska inte jag sitta och jämföra mig och Lagerkvist. Men jag kan relatera till honom. Sen var det häftigt att melodierna var rätt enkla, jag gillar inte att krångla till det för mycket så man kan ta till sig det man hör. Det blir inte så mycket information på en gång då. Och att träffa Frida Öhrn var grymt, det blev musikalisk kärlek vid första ögonkastet. Vi hade aldrig träffats förut och när hon började sjunga kände jag att våra röster klingade bra ihop. Hon har en ball röst men framför allt att våra funkar så bra tillsammans. Måste du fråga BKO innan du gör sånt här? - Ja det blir lite så, det är ändå lite nervöst att jag vill göra den här prylen. Men det går bra. Hur är arbetsklimatet i BKO just nu? - Mycket bra. Jag tror de har insett att det är bra att göra sånt här, att det inspirerar. Ett liv måste man underhålla för att det inte ska falla i träda, lite så är det också med musik. Det är bra att hela tiden hålla igång hjärnan med andra grejer, annars är det lätt att man i mellanperioder med BKO tidigare har stängt av hjärnan och inte orkat tänka på musik. Sen kan det vara svårt att sparka igång motorn. Nu spritter det i hjärnan igen och det blir roligt att sitta med gitarren och vid pianot.

Pär Lagerkvist

Levde mellan: 1891 och 1974

Kuriosa: Skrev främst dikter, pjäser och noveller. Känd för att ofta behandla det klassiska goda mot onda-temat. Kom från en religiös bakgrund vilket ofta färgade av sig i hans verk. Pär Lagerkvist vann nobelpriset i litteratur 1951. Hans mest kända verk, Barabbas från 1950 är en biblisk historia och den filmades också 1962 där Anthony Quinn spelade huvudrollen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!