Jenny Hjelm, volontär från Sunderby konstskola, har i tre dagars tid stått och målat det gamla skrovet men tjäran tränger igenom så att det vita får en grönskimrande nyans.
- När jag går härifrån är det kritvitt, och sen när jag kommer tillbaka är det grönt, säger hon och doppar penseln djupt i färgburken.
Vita rum
Båten är en del av den thailändske konstnären Sarawut Chutiwongpetis installation Önskningar, lögner och drömmar. Där ingår också en skulptur föreställande Jesus Kristus som nu ligger med näsan tryckt mot en pappersklädd bordsskiva där han blivit vitmålad med sådan flödighet att färgen stelnat i små rännilar på hans hud.
Sarawut Chutiwongpeti brukar använda sig av vita rum i sina installationer för att skapa en särskild atmosfär men innehållet varierar. Jesus ska hänga i luften ovanför ekan och i taket ska det också finnas en stor måne (av vitmålat plexiglas). Det ska bäras in ett träd. Andra beståndsdelar är förskärare, korkskruvar, plastblomster, en fågelskulptur och avgnagda djurben.
- Det ska vara en viss symbolik men jag vill inte säga exakt hur jag har tänkt mig. När jag börjar jobba har jag vanligtvis ingen plan utan jag gräver i mitt medvetande, så det är främst en särskild atmosfär jag är ute efter, säger han.
Häftig energi
Dan Lestander är konstnärlig ledare för Kilen Art Group som arrangerar biennalen. Efter en lång process med urval och planering gläds han åt att se de olika verken komma på plats och ta form.
- Det är en häftig energi. Man känner hur hela världen landar här i Luleå och börjar röra om, både i konsthallen och i tankarna, säger han.
Till skillnad från tidigare biennaler har det inte funnits något tema för årets utställning men han tycker sig ändå kunna urskilja en viss inriktning: en stor del av konstnärerna utforskar förhållandet mellan yta och ytlighet, och de djup som finns där under. Som exempel nämner han Peter Trukenbrod.
- Det är möbler som ser trevliga ut men går man närmare ser man att allting är gjort av använda kanyler från en diabetessjuk patient, så det är en djupare mening under den här ytan. Jag upplever att det i många av de här verken finns en ytlighet som har ett djup som ger en helt annan substans när man mentalt tränger igenom det, säger han.
Ni har inget tema men en betydande del av konstnärerna ägnar sig åt fenomenet ytlighet. Den inriktningen måste i så fall komma från Kilen, som gjort urvalet?
- Naturligtvis så speglar det juryn. Det är en spännande sak med hela världen, med de här fasaderna och vad som finns bakom. Vi tittar utifrån olika aspekter och hur de olika konstnärerna har jobbat tidigare för att få en ordentlig bild, men vi har inte tänkt på något tema. Men vi lägger naturligtvis våra värderingar i det hela, det kan man aldrig komma ifrån, säger han.
En utmaning för arrangören av en internationell konstbiennal är att kunna tillhandahålla allt material som de olika konstnärerna behöver för att kunna färdigställa sina verk. Konstnärsduon Lisa Jeannin och Rolf Schurmans har exempelvis skickat en modell på ett pentagram som nu har svetsats ihop på Konstnärernas kollektivverkstad på Kronan. Dan Lestander ser fram emot den stund då de får se det färdiga resultatet.
Vad händer om de blir besvikna?
- Det har aldrig hänt, säger han. Alla som vi jobbar med i gruppen är så jäkla duktiga, samtidigt är det en liten risk att man för mycket går in i verken och har sina egna bilder, vi försöker ha en diskussion så att vi hela tiden lyfter konstnärernas idé. Men många blir förvånade och säger wow.
Färgprickig
I en annan del av konsthallen står Claudia Chaseling i en färgprickig overall och rollar vitfärg på stora pappersark som ligger på golvet. Hon är från Tyskland och detta är hennes första biennal. Hon vet inte om hon har varit i Luleå tidigare - hennes familj tältade ofta i norra Sverige och Norge när hon var liten, så möjligheten finns. Hennes skapelse heter Tear Factor.
- Mitt mål är att skapa en obalans i rummet. Jag vill skapa djup, fysiskt djup, jag tycker inte om när måleri skapar illusioner, eller när det föreställer något, jag vill att det ska ha en viss kroppslighet, som ändrar varseblivningen, hur du känner, säger hon.
Det målade golvpappret ska kombineras med en väggmålning som hon gjort. Hon rollar försiktigt för att det inte färgen ska komma utanför.
- Jag har inte tillåtelse att måla på det här fina golvet.
Men du skulle vilja?
- Jag skulle älska att få göra det, säger hon och flinar.