Betydelsebärande bilder

Utan att vara särskilt humoristisk är Dumma gubbe! en riktig pärla bland böcker för dem som just lärt sig läsa. Den handlar om Staffan och om när hans vän grannen Enok blev just en ?dum gubbe?.

Kultur och Nöje2005-12-19 06:30
Dumma gubbe! <BR>Cecilia Davidsson, text. <BR>Helena Davidsson Neppelberg, bild. <BR>Alfabeta&nbsp;<BR><BR>En dag orkar denne nämligen inte längre raka sig, diska eller bry sig om smulor på duken. Han har blivit led vid livet och hur än Staffan försöker muntra upp Enok blir inget bättre. Inte förrän katten får ungar.<BR>Tonen i Dumma gubbe! liknar LL-bokens där man tar språk och form på stort allvar samtidigt som orden inte får vara så många. Visserligen är det senare en slags begränsning men den har många gånger visat sig bli en möjlighet, inte minst för bilden. <BR>I Dumma gubbe! har Helena Davidsson Neppelberg delvis arbetat närmast bilderboksmässigt. Där texten beskriver sparsamt har istället illustratören lågmält, gärna bara i form av ett lyft ögonbryn, formulerat känslor och stämningar i bilden. <BR>Påfallande ofta, som exempelvis i inledningen, kommer illustrationen dessutom närmast filmiskt in i läsningen: När berättelsens första sida, som är helt bildfri, slutar med ?... bara en, Enok? visar nästa uppslag, så fort man lyft bladet, Enok vid sitt köksbord. Och gubben ser verkligen inte kul ut. En upplevelse som läsaren har med sig då när denne fortsätter med texten på uppslagets vänstra sida.<BR>De svartvita bilderna är i sig typiska för illustratören med raka tydliga linjer och få detaljer. De stiliserade, närmast platta människornas form visar sig dessutom bli betydelsebärande på ett överraskande sätt. När de vuxna männens fyrhörniga huvuden och ansikten möter barnets runda och hjärtformade person förstärks känslan av konflikt. Det tvära blir helt enkelt ännu mer skarpt. Fascinerande är också hur bokmakarna med så sparsam gestaltning lyckas förmedla historiens salta inslag, och att samtala om svårigheten att vara människa.<BR>Men nu är Helena Davidsson Neppelberg en rutinerad illustratör och Cecilia Davidsson inte nybörjare varken som författare i allmänhet eller i formen. <BR>Ett av skälen till att handlaget känns så säkert kan därför bero på erfarenheterna från barnboken Sura Siv, bilderböckerna om Tilda och de lästräningsböcker för skolan (intressant att det över huvud taget finns sådana) som Cecilia Davidsson skrivit.<BR>Hur som helst är Dumma gubbe! ett rart exemplar bland det fåtal böcker som verkligen är lätta att läsa för nybörjare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!