Bellman hedersgäst på Kontext

Historier som lever vidare, i nya tider och bland nya generationer.Det var en tonsättare, en författare, en librettist och så Bellman ? så berömd att det redan under hans livstid (1740 ? 1795) skapades historier om honom.  

Kultur och Nöje2005-10-26 06:30
<STRONG>Författarscen <BR>Kontext <BR>Ebeneser, Luleå </STRONG><BR><BR><BR>Åt denne vår nationalskald ägnades författarscenen Kontext med gästerna Jan Sandström, Ernst Brunner och Kjell Peder Johansson. Kören Lyran med dirigenten Göran Lindgren inledde med Bellmans Bort allt vad oro gör? enligt uppgift ett av våra mest framförda körstycken ? några epistlar och så ett inhopp av Luleås alldeles egen Bellman ? Börje Ekström, till vardags känd museiman.<BR>För tre år sedan kom författaren Ernst Brunner ut med en omfattande och färgstark bok om Bellmans liv med titeln Fukta din aska, hämtad från en av hans första epistlar. Boken har sålts i över 50.000 exemplar, kommit ut i pocket och översatts till flera språk, bland annat engelska. Ernst Brunner kan sin Bellman, rör sig vant i hans värld, kryddar med historik och nutidsreferenser och guidar sin publik genom ett myllrande Stockholm, ångande av dofter. Tydliggör bilden av en skald som lät livet gå genom sina porer och mynna ut i sinnlig poesi och musik som fortfarande starkt berör.<BR>Ernst Brunner uppehåller sig under sina 50 minuter på scenen mycket kring Bellman som underhållare. Han som kunde härma alla ljud, detaljrikt och så imponerande att hans samtida författarkollega Johan Henric Kellgren förutspådde att Carl Michael Bellman skulle gå till historien som en poetisk trollkarl. Men självklart var det det nedskrivna som levde vidare ? texterna och den noterade musiken.<BR>Det är inte varje dag en tonsättare vågar sig på att spela upp ett verk under arbete, men på Ebenesers scen riskerade Jan Sandström magin, öppnade locket på sin laptop och lät publiken höra ett stycke ur den kommande operan God Natt Madame, som han och librettisten Kjell Peder Johansson just nu sitter och skriver tillsammans. Ett annorlunda arbetssätt som ger dem båda nya infallsvinklar och en massa glädje. Operan skrivs på beställning av Piteå Kammaropera och kommer att ha premiär om ett år med sångaren Olle Persson i rollen som Bellman.<BR>Men som samtalsledaren Kerstin Wixe mycket noga påpekade, är det ingen opera om Bellman, däremot en Bellmanopera.<BR>&nbsp;? Vi skriver operan ungefär som Bellman själv skulle ha gjort. Det vill säga, vi skriver efter våra förutsättningar, skapar ingen biografi eller sann historia kring honom. Dessutom har vi stulit en del av Bellmans musik, som ju egentligen inte heller var hans från början, säger Jan Sandström.<BR>Själv vet han inte än vem Bellman är för honom och vill kanske inte heller veta det.<BR>&nbsp;? Man kan väl säga att vi utgår från den lille underhållaren, killen som skulle komma in och vara rolig, säger Kjell Peder Johansson.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!