Var i ett ansikte är människans ögon placerade? Hur ligger de i förhållande till öronen? Hur målar man en näsa ? hur skapar man illusionen av något som är tredimensionellt fastän det på bild egentligen är platt?<br>Det blir trångt mellan stafflierna i Kulturskolans bildateljé i Luleå. Två och två tar eleverna från årskurs 4 från Furuparksskolan plats kring varsitt. <br>Det skulle kunna vara bullrigt och högröstat, men nu gäller det att koncentrera sig. Att måla porträtt utifrån vad man verkligen ser och inte som man brukar, utifrån vad man tror sig se, gör att tonläget sänks. <br>Under några fredagsförmiddagar har den här gruppen cyklat in till Kulturskolan för att måla porträtt. Till veckan ska de ge sig ut på stan och erbjuda sina tjänster till lunchflanerande Luleåbor. En särskild inbjudan har gått till kommunpolitikerna. <br>Bildpedagogiken är numera, liksom dansen och dramat, integrerade delar av Kulturskolans verksamhet. Tidigare hörde tjänsterna till det som kallades Kottens barnkulturcentrum. Fortfarande dominerar musiklärartjänsterna Kulturskolans verksamhet och av cirka 50 tjänster totalt finns en bildpedagogtjänst, två dramapedagoger och fyra danspedagoger anställda.<br>Bildpedagogen Maria Bergenudd leder övningarna och hennes arbets-dagar ser minst sagt olika ut. Förutom en frivillig bildskola efter ordinarie skoldags slut erbjuder hon sina tjänster till förskolor och skolor, både i form av olika projekt men också i form av fortbildning till personalen.<br>Även här tycks resursbristen vara ett problem ? köerna är långa till pedagogernas tjänster som är gratis för förskolan och skolan. <br>För att skapa struktur kring arbetet har Maria Bergenudd vikt veckans olika dagar till olika sorters uppdrag. Så ägnas till exempel onsdagar åt projektarbete med hela Kulturskolan ute på skolor och torsdagar åt ett gemensamt arbete med danspedagoger och under de fem år musiken, bilden, dramat och dansen huserat tillsammans i samma organisation tycker hon att integrationen har lyckats.<br> ? Vi rör oss ganska fritt över gränserna och vi känner oss som en organisation.<br>För klassläraren Catharina Eldståhl på Furuparksskolan betyder besöken i Kulturskolans ateljé mycket. Inte minst som inspiration för hennes egna bildlektioner.<br> ? Vi har sextio minuter schemalagd bildundervisning i fyran och här får vi hemläxor som vi jobbar vidare med.<br>Förutom praktiska tips i bildarbetet lär Maria Bergenudd kanske framförallt ut ett förhållningssätt.<br> ? Här talar vi aldrig i termer av ?fint? eller ?fult? utan om bilder som uttryck. Vad är man nöjd med i sin bild? Varför blev man missnöjd? Är det något särskilt man lyckats fånga? Några kännetecken, ett minspel? Hur kan man träna sig att se och vad är det man egentligen ser ? det är exempel på frågeställningar som vi jobbar med.<br> ? Idealet är att först få arbeta med lärarna och därefter med eleverna. Då har vi lagt en bra grund för att kunna arbeta vidare och dessutom kan skolan fortsätta på egen hand när vi inte längre finns där. <br>