Ännu mera Barbro

Festivalen Barbro kommer tillbaka till Luleå i sommar. Med dubbelt så stort område, fler och större sponsorer och i två dagar istället för en.

Kultur och Nöje2013-03-09 06:00

– Vi anpassar efter de pengar vi har, så nu blir det större dj:s och fler aktiviteter, säger arrangören Martin Brusewitz.
Martin Brusewitz och tre vänner var less på Luleås uteliv och framför allt klubblivet. Så de drog igång festivalen under Bergnäsbron i Luleå. När alla ansökningar gått igenom var sommaren 2011 förbi men då var allt klart för nästa sommar. Därifrån ska man nu utöka allt.
– Ja, nu hoppas jag att större dj:s lockar och att det kommer publik från Umeå och Skellefteå också. Men samtidigt blir det vad man gör det till. Det är besökarna som gör klubben.
Festivalområdet ska bli större och i ansökan som skickades in i dagarna är planen att sträcka sig ner till vattnet.
– Det var lite trångt förra året. Nu ska man kunna gå ifrån dansgolvet för att snacka och bara hänga. Sedan blir det snyggt med vattnet och solnedgången.
Större område innebär mer jobb. Förutom de fyra arrangörerna är det ungefär 20 till som är med och bidrar till vad de kallar ”klubbalternativet till rock-poppiga Musikens makt”.
– Förra året städade vi hårt innan festivalen och nu ska vi lyfta fram området ännu mer. Det är som ett skrotupplag nu men det kommer att bli snyggt.
Där det nu är skrotupplag ska en streetbasketturnering hållas och det ska även bli rundpingis, loppis och skateuppvisning. Trots aktiviteterna och att datumen är den 6 och 27 juli menar Martin att man inte är väderberoende.
– Vi ville vara ute och i och med att vi håller till under bron så är vädret inte så viktigt. Förra året så regnade det och det spelade ingen roll. 
Finansieringen ökar i och med fler besökare men även tack vare stöd från kulturförvaltningen och landstinget.
– Förra året fick vi lite bidrag och fick lägga ut resten själva tills pengarna kom in från besökarna. Vi gick lite, lite plus men det är inte syftet. Vi vill mest överraska. Skapa så mycket som möjligt för besökarna med så små medel som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!