Älskade jeans

Tighta eller baggy. Korta eller långa. Ljusa eller mörka. De allra flesta i Sverige äger i dag minst ett par jeans. Och få plagg fungerar så bra såväl till vardags som till fest. Men det fanns en tid då de blå byxorna enbart räknades som ett arbetarplagg.

Kultur och Nöje2005-03-11 06:30
Ett par schyssta jeans kan aldrig bli fel. En aningen sliten klyscha som faktiskt lever upp till sitt innehåll. Rätt kombinerat kan du komma klädd i jeans till i princip vilken tillställning som helst. Åtminstone i Sverige. Men vad är då ett par schyssta jeans? <br>Sedan jeansens födelse i mitten på 1800-talet har det hänt mycket. Byxorna har gått från arbetarplagg till fritidsbyxor till politiskt protestplagg till absoluta trend nummer ett. Dessutom finns det oräkneliga antal märken och modeller och summorna vi är beredda att betala för dessa är i allt fler fall skrämmande.<br>Puss & Kram och Levis<br>Jeansen kom till Sverige för att stanna på 1970-talet. Då var det Puss & Kram-jeans som var absolut hetast. Ville man däremot hänga med på 1980-talet, var det Levis och inget annat som gällde, helst så slitna som möjligt. <br>I dag är dock jeans så pass trendigt att vilket märke som helst går hem. Specifikt för våren och sommaren 2005 är de rakare modellerna. Men passformen varierar givetvis individuellt från person till person, beroende på kroppsform och humör. Så här säger tre av Luleås alla jeanssäljare om de kommande trenderna.<br>Stuprören kommer<br> Eva Hallman, Kringlan:<br> ? Bootcuten finns kvar men är inte lika utsvängd. Det är klassiska jeans som nog alltid kommer att finnas. Men sedan är det väldigt mycket stuprör. Och även lite mer baggy. När det gäller färgerna och tvättarna så fortsätter det trasiga och slitna. Vintagetvättarna får jeansen att se använda ut. I fjol var det mycket ljusa färger som alltid till våren. Men i år är det betydligt mer både och.<br> Thomas Larsson, Jeansterminalen:<br> ? Många vill ha det som sticker ut. Och man kan väl säga att det stämmer bra överens med modet. Det är mycket detaljer och annorlunda fickor på jeansen. Det trasiga fortsätter. Sedan kommer det mer och mer av det som jag brukar kalla identitetstvättar. En stor skillnad från i fjol är att vi nästan inte alls har sålt några ljusa jeans, utan mer av en mellanfärg och smutsiga tvättar.<br>Alltid jeans<br> Catharina Lövgren, Brothers/Sisters:<br> ? Jag skulle vilja säga så här: jeans är alltid jeans. Det är nästan bara det som säljer nu för tiden. Folk går till och med ut i jeans. Tjejerna sätter på sig det finaste de har upptill medan killarna har kavaj. Till det har man sedan ett par slitna jeans. Just nu ser man mycket tvättar. Och ju mer tvätt desto dyrare byxa. Men tvätten är som ett konstverk, den görs ju för hand. Annars är det automatiskt lite ljusare färger till våren och mycket detaljer. Modellerna varierar från stuprör till riktigt baggy eller korta jeans i knickersmodell. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!