Almedalen drar igång

Går det att räkna hem en kultursatsning – och får man det? Eller ska kulturen bara finnas för sin egen skull? Det är en av många frågeställningar under den kommande Almedalsveckan, som inleds på söndag.

Kultur och Nöje2014-06-26 06:00

Almedalen, som från början förde tankarna till de sommartal de svenska partiledarna brukade hålla i parken med samma namn på Gotland, formades med tiden till Politikerveckan för att senare bli kallad Almedalsveckan kort och gott. En vecka där företrädare för de politiska partierna och allehanda intresseorganisationer och företag samlas och diskuterar politik och samhällsfrågor.

"Alla" verkar vara där, programpunkterna är hur många som helst och tycks behandla de flesta frågor och nu forsar pressmeddelanden från olika aktörer in i tidningsredaktionernas elektroniska brevlådor.

En av dem som snart packar väskorna för en tur till Gotland är Tomas Riklund, PR-konsult med eget företag i Piteå. Han och hans team reser ner för flera uppdragsgivares räkning. Bland annat arbetar de med kulturfrågor för Umeå 2014, men också för Studio Acusticums satsning på en digital livearena och för att skapa diskussion kring de ekonomiska villkoren för att driva vindkraftverk.

– När det gäller kulturhuvudstadsåret i Umeås programverksamhet är vårt uppdrag att skapa synlighet mot intressenter och media kring det som kommer fram under seminarierna. Man kan säga att vi bygger en egen redaktion som för vidare det som sägs. Det är viktigt att berätta om det man gör, särskilt för oss här uppe i norr, säger Tomas Riklund.

Chanserna att ta sig igenom mediebruset som uppstår i samband med Almedalsveckan kan man diskutera, menar Tomas Riklund. Ändå är det värt ett försök.

– Vi klagar på att vi hamnat i medieskugga här i norr. Som situationen har blivit är det kanske ännu viktigare att åtminstone försöka göra våra röster hörda. För vad är alternativet?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!