Alkberg talar med en rå röst

Mattias Alkberg.

Mattias Alkberg.

Foto: Maja Suslin/Scanpix

Kultur och Nöje2012-01-28 06:00

Det är en rå röst som talar i Mattias Alkbergs Era svin. Flera röster, ansikten, liksom stadda i förfall och med poesin som en rest av detta. Några av dikterna ger uttryck åt vänskapens och kärlekens korrumperade avarter, åt icke-kommunikationen, missförstånden, det språk som inte är tillfyllest:

"Jag hör dina käkar

Hur de arbetar

Jag vet att det betyder att din hjärna också arbetar

Du är helt genomskinlig i det avseendet

Eller så bryr du dig inte

Inte vet jag

Jag bryr mig i alla fall inte så pass att jag frågar".

Man pratar förbi varann, känner varann alltför väl, släcker ut den andre med aldrig så små medel. En känslomässig avtrubbning som också finns hos själva samhället, eller som kanske är en förlängning av detsamma:

"Socialförvaltningen nästa dag

De säger att vi är flera tusen under norm

Men eftersom ni inte har med er alla papper kan ni inte få pengarna

Kanske om ni hittar dem kan vi behandla ärendet om en vecka

Kanske ni får dem då

Men då är det för sent

Om sex dagar stänger de av elen

Stänger de av telefonen

Vi är ledsna säger Socialförvaltningen

Vi har rutiner".

Mot detta tar poeten spjärn, i en poesi som är medvetet grov och kantig, inte sällan präglad av en icke-lyrisk hållning. Utgången är blandad. Det kommer inte alltid så särdeles vackra dikter därur, men möjligen något annat. En viss negativ energi, upparbetad inom det begränsade fält som är boken. Sätt att tala och skriva, just så här och inte på annat sätt. Samhällskritik som samtidigt skiter i samhället.

Som mest angelägen är Alkberg i de längre dikterna. Både Det fanns inga ingångar och Bara hugg i mig tar steget mot ett mer eller mindre tydligt narrativ. Det är dikter där man vill in och lära känna karaktärerna, ge sig i våld med dem. Jag tror att det svällande formatet passar Alkberg. Utrymmet sporrar. I vart fall är de kortare, mer traditionella dikterna av en annan, lägre halt. Det blir resonanslöst, utan den avgörande förtätningen hos de enskilda raderna. En pladdrighet tar form, men inte av den bultande sort som kan hittas hos somliga av beatpoeterna eller i New York-skolan (Frank O’Hara, för att nämna ett namn), strömningar som jag gissar att Alkberg förhåller sig till, utan en mer slapp och obrydd sådan, lös i kanterna.

Det är förvisso möjligt att det finns en strävan, mindre direkt, även i detta. Ett drag som odlas i Era svin är onekligen förstörelsen, det dåliga - dikterna lismar inte och laborerar med ett bestämt mått av själslig skörlevnad och omoral. Nämnda Bara hugg i mig, med ett driv mycket uppbyggt kring sina anaforer, kan rentav föra tanken till texterna i black metal-låtar, onda och sluggande:

"Jag vill in i mitt eget huvud

In i musiken

In till getingarna och småfåglarna

Till text som känns

Som barns dödsannonser

Som dödsannonser över döda barn

Som kuken i jeansen när det är porr

Som ansiktet mot asfalten

Som en fet jävla smäll

Jag vill uppfattas fysiskt".

Ny bok

Mattias Alkberg

Era svin

Wahlström & Widstrand

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!