Alexandra vill ha utrymme att tänka

Från ung lovande skådespelerska till nytt regissörshopp. Alexandra Dahlström, 25, har inga planer på att sätta begränsningar på sitt konstnärskap.

Film om fest. Alexandra Dahlström har gjort sin tredje kortfilm om en euforisk festnatt. Den visades på Stockholm filmfestival. Foto: Joni Nykänen

Film om fest. Alexandra Dahlström har gjort sin tredje kortfilm om en euforisk festnatt. Den visades på Stockholm filmfestival. Foto: Joni Nykänen

Foto: Joni Nykänen

Kultur och Nöje2009-11-24 06:00
Nu har hon gjort sin tredje kortfilm, Because the Night, som visades på Stockholm filmfestival, bland annat som förfilm till dramat Miss Kicki. Filmen är tio minuter lång och skildrar en euforisk klubbnatt i Stockholm. Samtidigt som rollfigurerna upplever en förhöjd verklighet så landar de efter festnatten i en känsla av att de inte är till freds med tillvaron. - Det är tacksamt att göra kortfilm av utelivet eftersom man är med om så mycket på kort tid. Man blir full, skäller ut någon man inte borde sagt något till, säger hon. När Alexandra presenterade sin film inför en närmast fullsatt Skandia-biograf märktes det tydligt att hon inte var helt bekväm inför folkmassan. Möjligen beror det på att hon är en eftertänksam person som gärna hittar utrymme för tankeverksamhet. När jag träffade henne i foajén på Nordic Light Hotel visade sig hennes djuplodande sida än en gång. Hon har ett försiktigt sätt, samtidigt som det märks att hon tänker till. Norrbottenskoppling Vi inledde pratstunden med att utforska hennes kopplingar till Norrbotten. - När jag var i tonåren hade jag vänner i Luleå. Det var häftigt med ljuset som var hela tiden och det gav en speciell stämning. Jag har starka och kärleksfulla band till norra Sverige. Det är högt i tak däruppe och det finns utrymme att tänka, säger hon. - Annars är det ju den största klyschan att stockholmska författare åker ut på landsbygden för att skriva en bok eftersom det är så härligt på landet, fortsätter hon. Stockholmsk
Hon verkar befinna sig i sitt rätta element i huvudstaden. Trots att hennes inställning till staden verkar vara något ambivalent. - Stockholm är kaotiskt och intensivt, säger hon. Med ett kontaktnät som inkluderar bland annat regissören Lukas Moodysson och musikern Andreas Kleerup befinner hon sig i ett väldigt kreativt sammanhang. Och när jag sådär äckligt nyfiket snokar runt på hennes Facebook verkar hon vara bekant med en hel drös namnkunniga personer. Kleerup har gjort filmmusiken till Because the Night och Lukas Moodysson får ett särskilt tack i eftertexterna. Dahlström var faktiskt Moodyssons regiassistent på Lilja 4-ever. - Det är bra att ha viktiga vänner som jag har. Men man måste också ha ett behov av att uttrycka sig och en historia att berätta. Allt det andra är instrument för att ta sig vidare. Jag är en del av en offentlighet och jag använder mig gärna av möjligheterna som det ger, säger hon. Hur ser du på din filmkarriär? När tror du ni lyckas göra din första långfilm? - Kan du ge mig ett datum? skrattar hon och ser på sin producent Jakob Vedefors som sitter bredvid henne. - Det är ju du som har kontakt med filmkonsulenterna. Nej, men jag ser det som att jag vill fortsätta både skådespela och regissera filmer. Att skådespela är något jag älskar. Jag tänker göra allt i den ordning som känns rätt, säger hon. Det verkar vara svårt att skådespela och regissera samtidigt. Hur gör man det där på ett bra sätt, tror du? - Vi har pratat om det. Jag tror det handlar om erfarenhet. Sådant där löser sig. Men jag tror att det handlar mycket om att ha en bra regiassistent som man känner väl. Jag har faktiskt spelat huvudrollen i något jag regisserat. När jag var sjutton satte jag och en kompis upp Medea. Det var skitkul, säger hon. Känner du av omgivningens höga förväntningar på dig? - Det är något man får lära sig att tackla. Jag fick göra det väldigt tidigt i min karriär och har börjat strunta i förväntningarna mer och mer. Du har förvaltat din karriär på ett speciellt sätt. Du har behållit din trovärdighet kanske genom att just inte göra särskilt många filmer. Vad säger du om det? - Det är ett medvetet val. Jag har gått emot det som är strategiskt smart. Men jag har jobbat hela tiden trots att det inte har synts utåt. Jag har låtit bli att göra dåliga såpoperor. Eller förresten, jag har gjort en dålig holländsk såpopera [Goede tijden, Slechte tijden]. Ja, det är bara att konstatera att Dahlström gör saker på sitt eget sätt. Även i Holland.
 
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!