Ta ett djupt andetag, Jokkmokks marknad ska bli digital

Med darrig hand tar gamlingen fram telefonen och hittar internet. Ta ett djupt andetag, ha tålamod, Jokkmokks marknad ska bli digitalt.

"Få se nu ... hur får vi igång den här mackapären". Magnus Tosser ser framför sig hur den 416 år gamla Jokkmokks marknad ska styra om och bli digital.

"Få se nu ... hur får vi igång den här mackapären". Magnus Tosser ser framför sig hur den 416 år gamla Jokkmokks marknad ska styra om och bli digital.

Foto: TT/Petra Älvstrand (bilden är ett montage)

Krönika2021-02-02 20:48
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ungdomarna beter sig som om telefonen är en del av kroppen och skickar "snaps" fortare än jag drar snaps. Överallt tickar toks och allt som inte blivit en story är ointressant. Men när pandemin härjar börjar det knaka även i de mest nedsuttna stolarna. Den äldsta, tjurigaste och minst anpassningsbara åldringen sträcker sig efter datorn och försöker hitta startknappen.

"Marknaden ska bli av, vi gör den på internet".

Tänk. Knorr. Pust. Suck. Tankepaus.

"Få se nu ... hur får vi igång den här mackapären?"

Inte förrän under tisdagen – dagen innan den 416:e (eller är det den 417:e?) marknaden skulle invigas – presenterade arrangörerna programmet. Menar de allvar med att göra 2021 års event till en verklig upplevelse borde den tas på större allvar.

Hur kunde det gå flera veckor snabbare att få ut informationen i programblad tryckta på papper? Tror någon att det räcker med att säga att folkfesten sker digitalt för att folk ska sluta bry sig om innehållet?

Bara 5 000 personer av de 43 000 som anmält sitt intresse på Facebook-eventet har meddelat att de tänker delta. Hur ska de veta om det är något de vill ta del av?

undefined
"Idol"-vinnaren Nadja Holm blev utsedd till årets nöjesprofil i Norrbotten. På torsdag uppträder hon på marknaden i Jokkmokk.

Förnyelse kanske inte är något den urgamla marknaden pysslat med under årens lopp, det är självklart anorna och tradition som är den stora styrkan. Det ska vara hemslöjd, samisk konst och renrajd. Det ska vara så kallt att ingen behöver bekymra sig över digitalisering eftersom mobilen ändå dör.

Men nu har arrangörerna tvingats in i en nutid som knappt varit tillåten på Jokkmokks marknad. Den 416:e (eller är det den 417:e?) marknaden ska genomföras i Jokkmokk, men inte längst Storgatan och bland kåtorna. Den ska äga rum i en tv-studio. Och på internet.

Det här är så himla spännande, samtidigt som det blir väldigt nervöst att se på. Kommer gamlingen lyckas få igång uppkopplingen och rent av leverera innehåll? Eller blir det ett dåligt försök att hålla liv i en stel skald?

Det finns potential, underhållningen har sällan varit bättre. Nadja Holm, vinnare av "Idol" och en av landets mest spelade artister, gör något så ovanligt som en hel konsert. Jakob Hellman, Sveriges bäst sålda artist just nu, återvänder till sina hemtrakter. Maxida Märak, Jokkmokks superstjärna, ställer sig på scenen igen för en efterlängtad konsert.

Det hade arrangörerna gärna kunnat skylta om lite tidigare. På internet om inte annat.