Coronapandemin och fotografiets nya livsrum

I mitten av mars träffades Fotoförfattarnas styrelse, som jag är en del av, för att genomföra årets upplaga av Svenska Fotobokspriset.

Som så många andra så har jag förhållit mig till covid-19 med ett litet fotoprojekt i min närmiljö. Detta är en av bilderna som kanske blev symbolisk i överkant

Som så många andra så har jag förhållit mig till covid-19 med ett litet fotoprojekt i min närmiljö. Detta är en av bilderna som kanske blev symbolisk i överkant

Foto: Anders Alm

Krönika2020-10-02 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kramarna uteblev och ersattes av ett något generat hejhej och en vinkning med högra handen. Det hade in i det sista varit osäkert om vår föreläsare Susan Meiselas kunde komma från USA. Men hon dök upp. Arrangemanget avlöpte enligt plan och trängseln var stor i baren efter prisutdelningen. Samma kväll flaggade USA för att stänga gränserna vilket kunde innebära för Susan Meiselas att hon blev strandad i Europa. I sista sekunden fick hon dock ett flyg hem till New York.

För mig var detta de första signalerna på vad som skulle komma.

Fotovärlden, som är min värld, har naturligtvis drabbats av covid-19 som alla andra. Vi har alla tappat uppdrag och inkomster. Fotofestivaler, utställningar och föreläsningar har ställts in men i kristider dyker nya idéer och initiativ upp. Här kommer tips om några:

Fotoförfattarna har gjort en serie filmer med titeln; Hemma hos fotoboksförfattare i coronakarantän. Åtta fotografer berättar om sina projekt eller om vad som finns i deras fotobokshyllor. 
Länk: https://www.sfoto.se/fotoförfattarna/hemma-hos-fotoboksforfattare-i-coronakarantan/


Den kända bildagenturen Magnum har parat ihop några av sina fotografer två och två för en Quarantine Conversation. De finns tillgängliga på Youtube. En av de medverkande fotograferna är nyss nämnda Susan Meiselas som har ett samtal med kollegan Richard Kalvar.

En artikel i New York Times berättar om ett antal fotografer som för att bota coronaklaustrofobin har använt sig av Instagram. 
Länk:   https://www.nytimes.com/2020/04/02/arts/design/instagram-photographers-coronavirus.html

Visa Pour L´image, fotofestivalen i Perpignan har också sökt sig ut på nätet. På deras hemsida kan man gratis registrera sig och får då ta del av hela festivalen, samtal, bildvisningar och utställningar. 

Jag skulle kunna använda ett helt uppslag för att räkna upp olika aktörer inom fotovärlden som försöker förhålla sig till coronaviruset på olika digitala plattformar. Men i ärlighetens namn så är de digitala möten tråkiga substitut. Det är visserligen bättre än ingenting men jag vill känna medelhavsvärmen slå emot mig när jag sitter på en bildvisning i Perpignan. Mötet med personen Susan Meiselas på Svenska Fotobokspriset kommer jag aldrig att glömma men de digitala bilderna på Youtube bleknar sakta bort i takt med att vi återgår till det nya normala.