"Maskinerna är igång" heter utställningen som kommer att hålla till i skyltfönster och butiker i Enter galleria, längs Kungsgatan, Drottninggatan, vid Kungsbron, på Kvarnängen och på utomhusscenen Örat på Bränna strand. Det blir installationer, videoverk och måleri.
– Vi renoverar just nu delar av huset så då tänkte vi att det är ett perfekt tillfälle att flytta ut på stan och skapa en utställning som kan upplevas på väg till och från arbetet, skolan, mataffären eller när man är ute på något annat ärende, säger Elias Kautsky, producent.
Dessutom finns det just nu många tomma butikslokaler i Boden, vilket i sig är något att fundera på, menar Elias Kautsky som kurerar utställningen ihop med Mariangela Méndez Prencke, konsthallschef.
2022 är "arbete" det genomgående temat för alla utställningar och i denna har de riktat in sig specifikt på arbete i förhållande till staden, men också på maskinerna.
– "Maskinerna" kan ju tyckas vara lite abstrakt, men det vi ville åt var en koppling till industrin och att visa hur maskiner har påverkat arbete under lång tid. Man kan också se på maskiner ur ett vidare perspektiv, att den mänskliga kroppen är en maskin eller att hela staden är ett maskineri.
Konstnären Theresa Traore Dahlberg, Stockholm, medverkar med sin film "Mikrocement" som visas i Berlins gamla lokaler.
Hon är uppvuxen på södra Öland samt i Burkina Faso i Västafrika. På Öland fanns det en cementfabrik under hennes uppväxt, berättar hon, som samhället hon bodde i var uppbyggt runt.
– 2018 kom det ett samtal från ägarna i Tyskland och från en dag till en annan fick invånarna i samhället veta att antalet anställda skulle skäras ner från 75 till sju. Det kom som en chock för på pappret såg det ut att gå bra.
Samma år visade det sig att ägaren skulle öppna en fabrik i Burkina Faso.
I hennes film visar verksamhetsledaren runt i ett landskap som består av en industri som är satt på paus. Samtidigt håller naturen på att ta tillbaka kalkbrottet och pilgrimsfalken har hittat dit igen.
Det hon vill skildra är hur människorna är brickor i ett större spel.
– Jag vill väcka frågor om vem som tar ansvar för ett samhälle när en industri försvinner, men också vem som tar ansvaret för naturen.
I skyltfönsterna visas Daniel Traores målningar av de 75 arbetare som efter neddragningarna blivit sju. Alla porträtten utom sju är därför blå.
I Enter galleria visar Petra Hultman, Stockholm, ett videoverk som heter "Arbete i hemmet".
– Hon har använt sig av så kallade husmodersfilmer som gjordes på 1950-talen då de fungerade som en sorts kombinerade informations- och reklamfilmer, som skulle förmedla ett ideal och samtidigt ett sätt att arbeta på i hemmet. De är väldigt repetitiva i sig och hon har gjort en mosaik av dem som förstärker känslan av ett idogt, ständigt slit i hemmet, berättar Elias Kautsky.
Nu vänds det som har skett hemma i den privata sfären ut mot offentligheten i skyltfönstret.
I gallerian upprättas det också två självservicestationer där besökarna kan söka frihet. Det är en del av projektet "Frihetsförmedlingen" av Lars Noväng och John Huntington, Göteborg. De har byggt upp en byråkratisk apparat med form och idé från en känd befintlig myndighet men med ett helt annat syfte.
I verket ingår även en hemsida där man kan söka frihet.
De övriga medverkande är Fikret Atay, Kalle Brolin, Suzanne Ciani, Eyvind Johnson och Lennart Nilsson.