Pia återvänder hem för att flytta på staden

I 18 år har Kirunatjejen och arkitekten Pia Lahdenperä bott i Madrid. Nu är hon på väg tillbaka till Sverige. Och det är stadsflytten i hemstaden som drar.

NYTT KULTURCENTRUM. Tuolluvaara som ett nytt kulturcentrum i Kiruna är ett av förslagen av eleverna vid kungliga konsthögskolan i Stockholm.

NYTT KULTURCENTRUM. Tuolluvaara som ett nytt kulturcentrum i Kiruna är ett av förslagen av eleverna vid kungliga konsthögskolan i Stockholm.

Foto:

Kiruna2010-06-12 06:00
När hon och de andra eleverna på Kungliga konsthögskolans påbyggnadsutbildning i restaureringskonst skulle välja ut ett projekt i höstas föll nämligen valet på Kiruna. - Det var kärleken till Kiruna som avgjorde, förklarar Fredric Bedoire professor i arkitekturhistoria som själv har skrivit en bok om Kiruna kyrka. Nu, nästan ett års arbete senare, ställer man ut sitt arbete på stadshuset i Kiruna. Och en slutsats som man har dragit är att stadens utveckling kräver att man avstår från att bryta malm på något ställe. Man slår också fast att flytta en stad inte är det samma som att bygga nytt. - Att flytta byggnader är inget problem rent tekniskt. Men man måste också titta på immateriella värden, som minnen. Vad innebär minnen och hur ska man behandla dem, säger Pia Lahdenperä. - Minnen är identitet. Därför kan man inte bara välja ut några få byggnader som man vill bevara som kyrkan och stadshuset. I stället bör man utgå från att allt har ett värde och sedan pröva varje objekt och plats, säger Fredric Bedoire. Tina Wik är gästprofessor i restaureringskonst. Hon berättar att enligt elevernas beräkningar skulle det kosta runt 2,5 miljoner att flytta ett bläckhornshus. Det är lika mycket som det skulle kosta att bygga ett nytt - och nära tio miljoner mindre än enligt LKAB:s beräkningar. - Det är lättare att planera ett nybygge. Man vet vad man får. Restaureringar innebär alltid svårigheter, förklarar Tina Wik varför debatten har kommit att handla allt mindre om att flytta byggnader - och allt mer om att bygga nytt. Svår process
- Men att riva upp gamla miljöer medför det en svår process där minnen försvinner. Det handlar inte om nostalgi. Vi vill inte göra en museistad som ett nytt Skansen. Det här handlar om Kirunas kulturarv. När man byggde mönsterstaden hade man stora ambitioner vad gäller arkitektur och samhällsbyggande. Här finns en stor stolthet för det och därför är det viktigt, säger Fredric Bedoire. Eleverna presenterar också fyra olika alternativ för den nya stadskärnan. Ett av alternativen är Jukkasjärvi. Inför kommunalrådet Lars Törnman förklarar Fredric Bedoire varför: - Det här är en hopplös kommun att jobba i när man inte kan komma överens om var staden ska ligga. Så vi flyttade den till Jukkasjärvi, säger han och fortsätter kritiken.

Satsa på Kiruna

- Staten och LKAB har inte tillfört de medel som behövs till stadsflytten. Det är en riksfråga att staten satsar på Kiruna, säger Fredric Bedoire som tycker att Kirunaborna ska ställa krav och engagera sig frågan - och inte lita på vad LKAB eller kommunen säger.

- En stad måste skapas av invånarna, säger Pia Lahdenperä och berättar att utbildningen innebar att hon återupptäckte Kiruna och såg vilka otroliga möjligheter staden har. - Grundtanken när man skapade mönsterstaden var att ge de allra bästa tänkbara förhållandena till invånarna för att locka hit folk. I dag ska man ha samma utgångspunkt, men nu handlar det också om att bygga en ekologiskt hållbar stad, säger hon som nu lämnar Madrid för Sverige och Stockholm där hon fått arbete hos en av landets största arkitektfirmor. - Förhoppningsvis får jag jobba med Kiruna. Det är min dröm, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!