En retropryl som funkar bra både med visor och flugor

Det är tidig förmiddag. Röken ligger tung över lokalen, ljuset spelar på scenen, söker sig ut över salongen - grönt, blått, rött.  Fullsatt, flera hundra personer i Blå Forell i Gällivare. Publiken har kommit i bussar, men också släntrande längs gatorna.

FULLT ÖS. Gruppen Movits - Anders Rensfeldt och Johan Rensfeldt - från Luleå turnerar just nu tillsammans med Norrbotten Big Band på en skolturné i länet.
Foto: Eija Dunder

FULLT ÖS. Gruppen Movits - Anders Rensfeldt och Johan Rensfeldt - från Luleå turnerar just nu tillsammans med Norrbotten Big Band på en skolturné i länet. Foto: Eija Dunder

Foto: Eija Dunder

Gällivare. 2009-02-14 06:00
- Ta på er dansskorna, jag lovar att ni har ett par därhemma, säger Johan Rensfeldt, och visar upp sina conversedojor som han bär till de svarta, lite för korta byxorna, till kavajen, vita skjortan och svarta flugan. Klockan är bara strax efter elva på förmiddagen, men på scenen ett ös som vore det mitt i natten. Ändå är det den allra första spelningen på Movits och Norrbotten Big Bands skolturné som för dem till länets högstadie- och gymnasieelever. På kvällarna hakar Dogge Doggelito och jazzsångerskan Annika Granlund på i ett musikaliskt koncept som hämtats från Bang på Kulturens hus i Luleå - ett återkommande arrangemang där Norrbotten Big Band samlar gästartister till en opretentiös stunds musikunderhållning "efter jobbet" på fredagarna. Fullt ös
Finns det nervositet, märks den inte. Johan Rensfeldt drar på för fullt, kollar läget med publiken, skojar med brorsan Anders på gitarr, med "maestro" och trumpetaren Tapio Maunuvaara och med solister. Tar plats och är modig, utstrålar en lust som smittar av sig. Sammanför minst två musikaliska världar - hiphopens och jazzens. Men också visans, swingens och den uppkäftiga protestens. Det svänger och alla som påstår att ett storband alltid bara låter storband borde gå och lyssna. Sin alldeles särskilda musikaliska stil fann Movits, som i första hand består av Johan och Anders Rensfeldt, men också av tillfälliga och mer fasta medmusikanter, i en låt av Benny Goodman. - Vi hörde Sing, Sing, Sing och plötsligt föll allt på plats, säger Johan Rensfeldt. I stället för att göra som man brukar i hiphop-världen - sampla strofer från jazzen - bestämde sig bröderna Rensfeldt för att göra tvärtom. Mötte herr Goodman
- Vi inspireras av 1930-talsswing, spelar live och lägger till hiphop. Plötsligt hade vi en retropryl som funkar ihop med både visor, som vi körde först, och flugor, säger Johan Rensfeldt. Själv är han textförfattare, medan Anders Rensfeldt "styr upp musiken". De hade nästan fått ihop material till en hel platta med sitt förra band Planeten Jorden, när de mötte herr Goodmans musik. - När man håller på med musik söker man väl alltid efter en väg, eller åtminstone en riktning, försöker hitta sitt. Det här stämmer så bra för oss, särskilt för mig som skriver texter. Här kan jag både påstå något, berätta saker, men också köra med rent hiphop-skryt. Jag försöker passa mig för de värsta klichéerna, men vill gärna ha det roligt. Och dessutom ska det gå att dansa till, säger Johan Rensfeldt. Första plattan
I november kom deras första platta Äppelknyckarjazz. Inspelad i deras egen studio "därhemma", men också hos BD Pop i Luleå. BD Pop har också hjälpt till med lanseringen. Redan som Planeten Jorden fick de erbjudandet om en sommarturné med Riksteaterns JAM och efter skivsläppet har de skaffat sig professionell hjälp med bokningen. - Det är bra att ha, vi spelar nästan varje helg just nu och det är svårt att förhandla gager på egen hand, säger Anders Rensfeldt. Hittills har lanseringen gått bra, med medverkan i både TV4:s och SVT:s morgonsoffor, intervjuer i P3 och en placering på Trackslistan. CD:n Äppelknyckarjazz, som också är titeln på låt, bygger på deras egna musikaliska skisser, men många är de musiker som medverkar på skivan. Första Ayjo-medlemmen
- Framförallt saxofonisten Joakim Nilsson, han är medlem i Movits. Men också Björn Sjöö - årets bluesman alla år - och så Petter förstås, men honom glömde vi att nämna på omslaget, säger Anders Rensfeldt. Petter heter Olofsson, spelar bas och kommer från Piteå. Redan som 14-åring, egentligen ett år för tidigt, kom han med i Norrbottensmusikens ungdomsstorband Ayjo. Precis som gitarristen och brorsan Efraim Olofsson före honom och som lillbrorsan och trummisen Filip efter honom. Nu har Petter Olofsson som den förste Ayjo-medlemmen någonsin fått ett engagemang i Norrbotten Big Band. -  Det har alltid varit som ett mål att få spela med Norrbotten Big Band, säger Petter Olofsson, som just nu studerar på Musikhögskolan i Stockholm. - Petter är musiker, medan vi är musikanter. Han kommer att kunna spela bas när han passerat 60, vi kör vår grej så länge det går, säger Johan Rensfeldt. Etablera sitt namn
För Johan och Anders Rensfeldt, som nyligen kammade hem ett pris i Manifestgalan - en gala som skapats för att premiera artister på oberoende skivbolag - kom musiken in först efter fotbollen och idrotten. För Petter Olofsson har den alltid funnits där, uppvuxen i en musikerfamilj som han är. - Musik är det enda jag är bra på och just nu håller jag på att etablera mitt namn som frilansmusiker i Stockholm. Spelar med olika band på Musikhögskolan, men också i alla möjliga sammanhang och genrer utanför skolan. Håller på med allt - pop, jazz, rock, hiphop, funk, säger Petter Olofsson, och konstaterar att utbildningen blir lite lidande av allt turnerande. Just nu två veckor med Norrbotten Big Band, senare en sväng till i en annan produktion tillsammans med bandet och Stefan Gunnarsson. -  För oss är det naturligt och väldigt roligt att ta chansen att samarbeta med unga musiker från regionen. Vi har ju våra utbildnings- och ungdomssatsningar och inte minst därför är det ju också viktigt att ta tillvara de musiker som finns runt omkring oss. Särskilt när de är så här bra, säger Tapio Maunuvaara.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!