Colin Nutley Äterkommer till begreppet familj flera gÄnger under intervjun. Det handlar om de familjer han skildrar i sina filmer och tv-serier, de jobb-familjer han skapar i sina team men ocksÄ den alldeles egna, förstÄs.
Han sĂ€ger att han aldrig skulle göra en film utan sin fru, skĂ„despelaren och regissören Helena Bergström. Nu för tiden medverkar Ă€ven dottern Molly Nutley i filmerna. Hon arbetar ocksĂ„ med sina egna projekt i bolaget Sweetwaters lokaler pĂ„ Ăstermalm i Stockholm, dĂ€r det ofta vimlar av bĂ„de folk och hundar.
Vindskontoret, som pryds av filmaffischer och minnessaker frĂ„n tidigare succĂ©er som "ĂnglagĂ„rd", "Heartbreak hotel" och den Oscarsnominerade "Under solen", ligger ocksĂ„ nĂ€ra platsen som inspirerade Colin Nutley till den historia som en gĂ„ng startade dramatiken i tv-serien "Bröllop begravning och dop".
ââDet var en bröllopsmottagning lite lĂ€ngre bort pĂ„ Grev Turegatan dĂ€r nĂ„gon upptĂ€ckte att brudgummens mamma hade sex med brudens bror. Allt möjligt kan hĂ€nda nĂ€r familjer kommer samman, vilket de ju ofta gör just vid bröllop och begravningar, sĂ€ger Colin Nutley och lĂ€gger till:
ââHistorien handlar om familjer och livet, det som intresserar mig.
Crazy kusin
"Bröllop begravning och dop", som efter tvĂ„ sĂ€songer nu Ă€r aktuell i en filmversion som fĂ„r biopremiĂ€r den 22 oktober, har kallats för "ĂnglagĂ„rds avlĂ€gsna kusin". Och det finns slĂ€ktdrag, utan tvekan.
Men dĂ€r "ĂnglagĂ„rd" skildrade ett gammalt Sverige, dĂ€r folk var tystlĂ„tna och höll inne med sina kĂ€nslor Ă€r den hĂ€r "kusinen" lite mer crazy och expressiv. Ingen hĂ„ller igen, tvĂ€rtom.
I en scen i filmen firas det nyÄrsafton med en middag dÀr alla runt bordet talar rakt ur hjÀrtat och bjuder pÄ tuffa sanningar och glÀdjande överraskningar i en takt som fÄr betraktaren att nÀstan kippa efter andan.
TT: VarifrÄn kommer den hÀr utvecklingen?
ââDen kommer vĂ€l frĂ„n mig. Men svenskarna har ocksĂ„ förĂ€ndrats mycket, de Ă€r öppnare nu för tiden. De reser ju oerhört mycket och unga mĂ€nniskor Ă€r helt annorlunda.
NÀr det gÀller den dÀr nyÄrsscenen sÄ Àr det inte bara publiken som blir överraskad, det gÀllde Àven för ensemblen. Colin Nutley jobbar inte med traditionella manus och repetitioner.
ââJag vill inte höra skĂ„despelarna sĂ€ga ord som jag har skrivit. I stĂ€llet pratar jag mycket med dem, om vilka deras rollfigurer Ă€r och vad jag vill ska hĂ€nda med dem i vissa situationer. Men det berĂ€ttar jag inte för de andra. Om alla vet vad som ska hĂ€nda Ă€r det ju inget kul, inte för mig i alla fall, sĂ€ger Colin Nutley och lĂ€gger till:
ââNĂ€r vi var klara med den scenen sĂ„ bara föll vi ihop och skrattade, alla bara "var kom det dĂ€r ifrĂ„n?!"
VÀljer skÄdespelare noga
Colin Nutleys metod bygger pÄ att han noga vÀljer vilka skÄdespelare han arbetar med.
ââDe flesta Ă€r jĂ€ttenervösa i början, "vad dĂ„ inget manus?", men jag har mina smĂ„ tricks för att fĂ„ med folk och skapa en liten familj dĂ€r alla gillar det hĂ€r sĂ€ttet att jobba.
TT: Varför en film med samma gÀng?
ââVi gjorde den första omgĂ„ngen av tv-serien och den gick vĂ€ldigt bra. TV4 ville gĂ€rna göra en andra sĂ€song och jag sa ja under förutsĂ€ttning att jag ocksĂ„ fick göra en biofilm. Jag ville sĂ„ gĂ€rna ta det hĂ€r fantastiska gĂ€nget till vita duken. Förhoppningsvis följer de som gillade serien med till biografen, men man mĂ„ste inte ha sett den för att se filmen.
"Black Jack"-uppföljaren pÄ g
Colin Nutley kÀnner sig klar med tv för den hÀr gÄngen. Just nu Àr han mitt uppe i arbetet med uppföljarfilmen till dansbandsdramat "Black Jack" (1990). Den ska handla om Helena Bergströms rollfigur Inger som kommer tillbaka till sin lilla hemby. Det kommer ocksÄ att dyka upp barn till de gamla rollfigurerna. Och sÄ blir det en massa dansbandsmusik förstÄs, Colin Nutley sÀger att han har "150 procents respekt för den kulturen".
ââMĂ„nga nĂ€mner förstĂ„s "ĂnglagĂ„rd" nĂ€r de pratar med mig om mina filmer men det Ă€r Ă€ndĂ„ "Black Jack" som verkar ha berört folk mest, det Ă€r nĂ€stan som en kultfilm. Och folk undrar hur det har gĂ„tt för det dĂ€r gĂ€nget, sĂ€ger Colin Nutley och fortsĂ€tter:
ââMan behöver ju inte vara 25 för att bli kĂ€r, dansa eller lĂ€mna nĂ„gon. I bland frĂ„gar folk mig varför jag gör en film om dansband men det handlar ju om livet.